Jigger - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Jigger - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Jigger

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

19 December 2013 | Kenia, Mombassa

De titel. Zegt je niet zoveel he?
Nou, het zei mij ook niet zoveel.... Tot afgelopen dinsdag.

Volgens Wikipedia (de oh zo betrouwbare bron):
'Een jigger of barmaatje is een attribuut dat wordt gebruikt bij het afmeten van een bepaalde hoeveelheid drank bij het bereiden van cocktails'

Volgens een mijnwoordenboek.nl:
'Am jiggered: wel verdraaid!'

Nou verdraaid nog aan toe was ik toen ik erachter kwam dat een zandflooi (vertalen.nu) zich in mijn op een na kleinste teen had genesteld. Dinsdag leek ik een klein wondje op mijn teen te hebben, die op een vreemde manier jeukte. 's Nachts in bed knaagde het lekker door en besefte ik me dat er een levend beestje in mijn teen aan het nestelen was. Best een gek idee.

's Ochtends vroeg ik Davies of dit nou de veelbesproken en door kinderen gevreesde jigger was. De bevestiging volgde.

Nu moet ik eerlijk toegeven dat, zo weten sommigen van jullie, ik nogal geobsedeerd ben door de echte Keniaanse ervaring. En dat ik niet vies ben van korstjes krabben en puistjes knijpen.

Be careful what you wish for was erg van toepassing. Een paar weken geleden verwonderde ik me namelijk hardop dat ik in al die jaren nog nooit een jigger had gehad. En dat terwijl ik toch regelmatig zonder slippers aan rondloop. Jiggers leven namelijk in het zand en nestelen zich in de voeten van menig Keniaan, vooral kinderen. Het heeft weinig met hygiene of verzorging van doen, het is het blootvoets rondlopen dat je de das omdoet. En het blootvoets rondlopen op de geweldige eindejaarsparty van Why Not (ik geef de schuld aan het springkussen) zorgde dat ook een zandvlooi zichzelf een eindejaarsparty cadeau gaf!

Het 'uitgraven' van het beestje zijn een pijnlijk proces te zijn. Maar een beetje parafine doet wonderen om het beestje (en tegen die tijd haar eitjes) te doden.

Dapper vertrok ik met mijn nieuwsgierigheid, een naald en ontsmettingsmiddel naar Utange. Dorpelijke gebieden zijn namelijk jiggerrijk! En dus moest ik toch wel een mama kunnen vinden die zich aan mijn witte aangevreten teentje durfde te wagen. Gefascineerd en bijna trots (hoe sneu, ik weet 't) vertelde ik elke bekende die ik tegenkwam dat ik een jigger had weten te strikken mijn teen in te kruipen. Vele 'pole's' volgden, maar ook gelach en fascinatie. Want veel dingen (zo ook jiggers, ongewenste zwangerschap, handicaps en aids) zijn niet aan blanken besteed. Verrassing! Dat zijn ze wel.

Gelukkig vond ik Teddy's moeder op kantoor. Ze kwam manden brengen die ze gemaakt had, maar was vroeger gekomen dan afgesproken. Voordat ze goedemorgen kon zeggen had ik mijn teen al in haar gezicht gestoken. Of ze wist wat ze daarmee moest doen. Natuurlijk, ga maar zitten. Matilda en Connie's gezichten vertrokken, pijnlijke herinneringen uit hun jeugd kwamen bovendrijven.

Marloes zat er bovenop. Wat zou er uit mijn teen komen? Een kreetje van mama Teddy: 't is een grote! Hij heeft veel eitjes! Oeh ik hoop niet dat ie onder je teennagel gaat zitten. Fascinatie verdwijnt langzaam bij Marloes... Dit is toch best onsmakelijk. En de eier details hadden best achterwege gelaten kunnen worden. En toch, pijnlijk was het niet. Vieze dingen kwamen er ook niet echt uit. En het was over voor ik het wist. Een gaasje met parafine erover en gaan met die banaan!

Genezen van de jigger. Dat viel toch allemaal best mee. En dat was toch lang niet zo spannend als ik gedacht had.

Deze kan weer van het lijstje gestreept. En verder laten we de rest van de beestjes ambities wel zitten....

Behalve de vlinders in je buik. Want die zitten er:
- Annemiek (&co) is hier en het is gezellig en inspirerend! We verzetten bergen werk en doen morgen een teambuildingsdag met de fieldworkers! Daarna kerstcadeautjes uitgeven en zwemmen!
- Onze bruiloft is al over 8,5 week! Wijnproeverijen en decoratie tours zijn in volle gang, het wordt helemaal leuk!
- Kerst en oud&nieuw komen eraan!

Allemaal gezellige feestdagen gewenst!

Dikke knuffel,

Marloes





  • 19 December 2013 - 22:02

    Jantine:

    Spannende tijd voor je:-) geef miek een dikke knuffel van mij! Xxxx

  • 19 December 2013 - 22:35

    Lydia:

    Jij maakt toch maar weer wat mee zeg!
    Maar gelukkig ben je 'm weer kwijt.
    Liefs mama

  • 21 December 2013 - 15:04

    Femke:

    Iell.. Klinkt echt vies, een beestje met eitjes in je teen! Gelukkig viel het mee Loes!
    Hele fijne feestdagen en veel plezier met de voorbereidingen voor je huwelijksdag!!
    Liefs Femke

  • 21 December 2013 - 16:59

    Ans Castricum:

    Ik heb het niet zo op beestjes, ooit 'n teek in mijn tepel gehad,bah!!! fijne feestdagen en groetjes aan Davies xxx Bart en Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 918
Totaal aantal bezoekers 67079

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: