Donker Kenia (heel soms) - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Donker Kenia (heel soms) - Reisverslag uit Shanzu, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Donker Kenia (heel soms)

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

06 April 2011 | Kenia, Shanzu

Zo het is weer eens tijd voor een update van mijn kant.

Mijn laatste bericht heb ik gepost vlak voordat ik naar Kitale ging. En dat lijkt alweer zo lang geleden! Sinds die tijd is er weer veel gebeurd en ik weet bijna niet waar ik moet beginnen. Ik moet bekennen dat ik de afgelopen weken niet zo lekker in mijn vel heb gezeten en Nederland (en dan vooral mijn vrienden en familie) erg heb gemist. Het aanbreken van het tennisseizoen helpt daar niet echt bij, want ik heb echt tenniskriebels (en alles eromheen). Daarnaast vliegt de tijd en daar baal ik af en toe van!

Een oorzaak van het gevoel is dat ik gezondheidstechnisch aan het kwakkelen was en dat vandaag de aap uit de mouw kwam: ik heb malaria. Met het aantal muggenbulten die ik op een dag vergaar was mijn kansberekening juist en werd het ‘just about time’ dat ik het zou krijgen. En nu is het dus zover. Ik ging vanochtend naar de dokter, waar ik vroeg om een bloedtest. Dat kon uiteraard maar welke wilde ik: tyfus, HIV, malaria of iets anders? Ik vertelde hem dat ik me al een tijdje zwak voelde en dat ik de afgelopen 2 dagen bijna tot niets in staat was. Vragend bleef hij me aankijken: waar wilde ik op getest worden? Alsof ik vertelde welke saus ik bij mijn biefstuk wilde koos ik voor malaria. Een prikje in de vinger, een analyse van 10 minuten en de diagnose was gemaakt: Gefeliciteerd mevrouw Herber, u heeft het! Toen was het mijn beurt om vragend te kijken. En toen kwamen de echte doktersvragen pas: of ik ook gewrichtspijn had? En koorts? En misselijkheid? Een soort onderzoek, na de diagnose. Mosterdsaus dus (na de maaltijd). Briljant. De dokter had trouwens een bult op zijn hoofd van hier tot ginter en toen ik vroeg hoe het kwam, werd duidelijk dat hij een beetje teveel had gedronken de avond tevoren. En die avond daarvoor. Een lekker gevoel van vertrouwen, na al mijn vertrouwen dat ik toch al had in de gemiddelde Keniaanse witte jas... In ieder geval, de oplossing: 3 dagen medicijnen en ik ben weer genezen verklaard! Dat is dan wel weer lekker makkelijk.

Malaria, what else? De temperatuur heeft de afgelopen weken tegen de 40C aangelegen en met een luchtvochtigheid van een Turks stoombad heeft dat behoorlijk zijn tol geeist op de energiehuishouding. Nooit had ik gedacht dat ik zou dromen over regen, over kou, een warme deken over me heen en een fikse polderse tegenwind. Nu het regenseizoen langzaam aan begint en de dikke druppels de stroom doen uitvallen, de was doen stinken en de wegen onbegaanbaar maken trek ik deze dromen nog niet terug, ik ben blij! Maar ik weet dat de aanhoudende regen mijn gedachten zullen doen veranderen...! Voor nu doet het alles in ieder geval een beetje afkoelen en dat is fijn.

Ohja en dan is er nog de stichting: hard werken, goede old-fashioned stress en kinderen waar je dan ook nog aan gehecht raakt. Het werk is geweldig: we leren elke dag zoveel nieuwe dingen, ontmoeten zoveel nieuwe mensen en dragen echt bij aan de ontwikkeling van de kinderen met een beperking. Maar een deel van het werk is ook: onverwachte ziekenhuisopnames, financiele problemen en ongepaste verzoeken. En dat is me de afgelopen weken zwaar gevallen.

Gelukkig zorgen Kim, Sinead en Davies heel goed voor me en hebben we vrije tijd die we vol leuke dingen indelen. Kim en Sinead zijn bijvoorbeeld wezen parachutespringen (deze held op sokken heeft vanaf de grond meegenoten), we maken af en toe een boottochtje, drinken ergens een drankje, gaan stappen en als het me lukt ga ik terug naar mijn oude dorp Takaungu in het weekend. Davies ronselt de nieuwste films en series en we koken vaak samen (op zijn Keniaans, want mijn voorstel van stamppot durft meneer niet aan). Zijn zus woont ook in de buurt en is echt een schat, afgelopen zaterdag hebben wij samen chapati’s gemaakt terwijl Davies aan het werk was. Daarna een potje poolen met z’n drieen en een dansje wagen. Denk daarbij aan doorweekte kleding van het zweet, maar vooral lekker blijven ‘schuren’... Wat een instelling!

Alles tegen elkaar opwegend gaat het prima met me en heb ik het hier nog steeds superfijn. Maar het weekend naar Apeldoorn met mijn vriendengroep, een berichtje van mijn vriendinnetjes, de eerste buitentraining, een terrasje en de blijdschap om de lente... Allemaal dingen die best aan me knagen! Ik geef de malaria de schuld en ga straks lekker met Kim, haar hunk en Davies op pad!

Morgen weer een dag om te werken en lekker met de kinderen bezig te zijn!

Allemaal de groetjes en dikke knuffels voor degenen die zich aangesproken voelen!

  • 06 April 2011 - 16:29

    Lydia Aka Mom:

    take good care my dear:-)

    Lots of love

  • 06 April 2011 - 17:24

    PIC:

    Liefje, wat kan je toch heerlijk schrijven; als een romannetje leest het weg!

    Fijn dat de malaria goed te behandelen is. Je let me wel schrikken hoor! Maar wat een arts he!?

    Geniet van al het moois wat Kenia heeft te bieden :-D

    Ennuh die dikke knuffels neem ik met alle liefde in ontvangst!!!!! Ik mis je!!! Dikke kus

  • 06 April 2011 - 18:41

    Redband:

    Topper! Pas je wel een beetje goed op jezelf?
    Logisch dat je af en toe een minder momentje hebt toch!? T zit nog steeds in mn planning om je even te komen stalken hoor over een paar maanden! Ik ben trots op je loesje, keep up the good work!
    Liefs

  • 06 April 2011 - 19:32

    Andries:

    Lieve Loes,

    Mooi verhaal weer. Jullie dragen bij aan de ontwikkeling van kinderen met een beperking, dat moet een fijne constaterting zijn!

    We hebben je gemist afgelopen weekend, maar in gedachten was je bij ons, ook in onze liederen ;-)

    Succes en de groeten aan Davies!

    Liefs,
    Andries

  • 06 April 2011 - 19:58

    Joost & Leonie:

    Heej lievie,

    Malaria??? Jeetje wat heftig! Gelukkig dat je je weer beter voelt, en dat ze de goede medicijnen hebben gekozen (je hebt namelijk vier soorten...).
    Toch gek dat je zo naar de kou, regen en een lekker dik (winter!) dekbed kan verlangen...ik verheug me zo op de zomer, zon en idd de (competitie) gezelligheid! Het weekendje Apeldoorn was top, maar zoals Le en Brain al schrijven; we zijn je zeker niet vergeten en hebben je echt gemist! Vandaar de liederen :D, ja idd de bekende ;).
    Fijn dat je tussen alle drukke werkdagen ook een hoop leuke dingen (kan doen) doet!

    Meid, ga zo door!
    Dikke kus

  • 06 April 2011 - 22:16

    Astrid:

    Marloesje! Toppertje! Je bent en blijft een held! Deze stumperd gaat vanaf september weer naar school (ALO) en daarvoor nog even twee maandjes naar Azie... Tegen jou zeg ik: Take care girl! Kusjes vanuit Haarlem!

  • 07 April 2011 - 09:13

    Ans Castricum:

    Hoi Marloes, Ik zou me helemaal wild geschrokken zijn, malaria allleen het woord al haalt het ergste in mijn boven. Wat schrijf je toch leuk, het blijft heerlijk om jou verhalen te lezen. Nou, zet 'm op je kan het.
    xx Ans en Bart

  • 07 April 2011 - 11:48

    KEES ( INHOLLAND ):

    JE SCHRIJFT LEUKE VERSLAGEN; EN UHH, WELLICHT TEN OVERVLOEDE: JE KUNT ALLEEN VOOR ANDEREN ZORGEN ALS JE EERST GOED VOOR JEZELF ZORGT ( BEETJE FLAUW, MAAR TOCH--- )

  • 07 April 2011 - 20:55

    Jolien:

    <3 er komt een aap met bananen je kant op... maar tegen die tijd is de malaria al weg, de regen voorbij, en je zorgen misschien wat minder of gewoon anders...
    in elk geval, veel liefde voor de staat van verwarring en take care lieve zus!

  • 08 April 2011 - 09:54

    Danny Kors:

    Popje,

    Wat een spannende en ingrijpende verhalen allemaal. Wat dacht je van een Krajicek Court. Heb je twee vliegen in één klap. Kinderen kunnen spelen en Marloes kan tennissen:D Enne ik ben het met Kees eens. Pas goed op jezelf.

    Hele dikke knuffel(K)

  • 08 April 2011 - 10:00

    Annique:

    Hey meis! Leuk weer een berichtje! Jeetje vervelend zeg, malaria, gelukkig is het tegenwoordig goed te behandelen! Maar wat een arts zeg! Zit nu in de artsenkamer in 't ziekenhuis, kunnen ons niet voorstellen dat zo iemand hetzelfde beroep uitoefent!
    Fijn dat je het verder naar je zin hebt en veel leuke dingen doet!
    En sluit me idd aan bij de rest: we hebben je gemist met het weekendje weg! En kan me voorstellen dat je het jammer vind dat je het competitieseizoen gaat missen, dat vind ik zelf stiekem ook wel!
    Nou meis, beterschap, hou je haaks en een hele dikke knuffel terug uit NL (ik voelde me aangesproken ;))
    Liefs, Annique

  • 08 April 2011 - 14:17

    Leonie:

    Hey Loes,

    Pas goed op jezelf he!!! Je gezondheid eerst hoor.
    Het weekendje/nachtje Apeldoorn was ècht heel stom hoor, dus je hebt niets gemist. ;-)
    Ik ga dit competitieseizoen ook missen... misschien helpt dat?! Nou vast niet, maar kijk maar naar de mooie dingen daar en we denken veel aan je. Heb je een mailadres waar ik privé buik-foto's naar kan mailen? Dan ben je er toch soort van bij?! Ik had ze je beloofd en een buik heb ik nu inmiddels wel. Ik ben een echte vetzak (haha).
    Liefie, hou je haaks.
    X Leonie (die lange, dikke)

  • 09 April 2011 - 10:53

    Nicole:

    Hey lieverd,
    Wat een TOP verhaal! Super leuk geschreven.
    Vervelend van die malaria.. maar idd het kon bijna niet uitblijven met al die bulten van je. Fijn dat je je nu weer beter voelt en dat iedereen goed voor je zorgt! Geniet, meis!

    Ik mis je!
    Liefs, Col

  • 25 April 2011 - 20:32

    Danielle:

    Hele dikke knuffel terug :-)

  • 27 April 2011 - 08:28

    Oma En Opa Herber:

    Lieve Marloepie...
    Van Harte gefeliciteerd met je Verjaardag, we hopen dat het een feestelijke dag voor je is met al je Keniaanse vrienden Opa snijboon.
    dag jarige job,hier oma speaking ook van mij een gezellige dag gewenst,en vooral veel leuke cadeau's hi hi,heel veel liefs en twee dikke XX ook een voor davie,oma ietje.

  • 27 April 2011 - 20:59

    Lia Nijman:

    Hoi Marloes, van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Nog een fijne tijd, ik blijf je volgen. Groetjes Lia.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 1606
Totaal aantal bezoekers 67128

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: