Teacher Marloes - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Teacher Marloes - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Teacher Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

25 September 2012 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal,

Na 3 hectische weken kinderkamp had ik opeens werk! De school waar we het kamp organiseerden en waar ik de directrice ken had een paar extra handen nodig. Nou ben ik altijd al geïnteresseerd geweest in het onderwijs en kinderen en een baantje (met hopelijk een werkvisum) als onderwijsassistente leek mij wel wat!

En zo begon ik 4 weken geleden aan een nieuw avontuur. Ik woon doordeweeks bij vrienden in Takaungu, wat me qua gevoel weer terugbrengt naar mijn studententijd. De omgeving hier heeft me altijd meer getrokken dan het hete, plakkerige en drukke Mombasa en voor nu is het een goede oplossing. Ik heb mijn eigen kamertje, maar deel de rest van het huis en mijn leven met Jess, Davina en hun 11-jaar oude dochter India. Zojuist heb ik een grote pan andijvie stamppot gemaakt, met mango als toetje. Elke ochtend steek ik een klein riviertje over met een gondel en loop de heuvel op naar mijn werk: Kivukoni school (het is het waard om even te googlen).

Op deze jonge internationale basisschool met 68 kinderen geef ik gymles, zwemles en assisteer ik waar nodig met lezen en rekenen in de verschillende klassen. Daarnaast begeleid ik twee nieuwe jongens van 5 en 7 die nooit naar school zijn geweest. Ik probeer ze met privé-sessies op het niveau te krijgen van hun klasgenoten. De school is letterlijk en figuurlijk erg open en maakt veel gebruik van haar geweldige ligging en omgeving. Er is veel aandacht voor natuur, dieren en alternatieve technieken van leren. Zo neem ik de twee jongens regelmatig mee naar buiten om dingen te benoemen, het tij uit te vogelen en woorden te schrijven in het zand. Met bepaalde spelletjes, vingerverf en plaatjes probeer ik ze uit hun schulp te lokken.

Tijdens de gymlessen kun je AnnemariaKoekoek over het veld horen schallen, of vind je mij rennend achter een aantal kinderen aan in haaientikkertje. De kinderen vinden het allemaal schitterend en van de andere leerkrachten hoor ik alleen maar complimenten over mijn lessen. Teacher Marloes it is. Het werk is tot nu toe leuk en afwisselend omdat ik steeds met andere groepen werk. De jongste groep vind ik een grote uitdaging, de kinderen zijn 3 jaar oud en zijn niet gewend georganiseerd te spelen, te luisteren naar instructies enzovoort. De oudste groep (groep 5, de school bouwt elk jaar een nieuw klaslokaal) trekt me het meest. Het is geweldig om te zien hoe creatief de leerlingen zijn en wat ze al weten! En jeetje, dat maakt dat ik mijn algemene kennis weer eens moet gaan verfrissen. Over de ontwikkelingsfases van kikkers bijvoorbeeld, of de Engelse benaming van een reiger (Teacher Marloes: “laten we deze vogel een pelikaan noemen vandaag”), of maat houden met een trommel. Het betekent dat ik weer gewend moet raken aan de pislucht van de toiletten in een school, een goed voorbeeld moet zijn en niet mag schelden. Al deze houdingen en kleine dingetjes maken dat ik graag Jezus en verdomme als ik thuiskom (vrij vertaald met F-woorden etc). Maar werken met jonge kinderen maakt ook dat ik elke avond om 20.30uur wil slapen. En soms wurgneigingen heb. Of een mega-lachstuip krijg wanneer een jongetje in het zwembad zegt dat hij ‘langs mijn been naar beneden wil glijden’ (of beter in het Engels: ‘want to go down on me’). Of wanneer ik een ‘spellingsdraak’ mag tekenen, vingerverf op mijn kraag heb en de grote boze haai mag spelen totdat een van de kinderen gaat huilen.

Naast al dit spelen begeleid ik tevens het leraren sportuurtje op woensdagmiddag als de kids naar huis zijn. Dit heeft tot nu toe slagbal en volleybal ingehouden. En man, we veranderden allemaal weer in kleine kinderen. Uiteraard bloedfanatiek en allemaal het beter weten, want we zijn allemaal juffen en meesters… Ook ben ik een tennisclubje gestart. Ik bedoel, niet dat we een veld hebben, maar een muur en rackets en ballen doen het tot nu toe. De kinderen vinden het geweldig en ik trek Thijs (ja, Lablans) trukendoos open!

Of dit mijn nieuwe carrière is? Geen idee. Voor nu is het ok. Ik verdien wat geld, heb het druk, draag bij aan de ontwikkeling van de kinderen en mag zelf weer spelen. Het is lastig om Davies de hele week niet te zien en de tijd zal leren wat er verder gebeurd. Vrijdag mag ik weer naar de immigratiedienst om mijn huidige visum te verlengen en ondertussen werk ik lekker illegaal door.

Zo, dan ben je weer een beetje op de hoogte van mijn leven!

Groetjes en een kus,

Marloes

  • 25 September 2012 - 08:44

    Lydia Aka Mom:

    Het leven van een teacher in een notedop:-)

    Groetjes en een kus terug

  • 25 September 2012 - 09:23

    George Aka Papa:

    Een nieuwe uitspraak is geboren:"lets call it a pelican for today!" Gebulderd van het lachen toen ik dat las! Kus, kus, kus.

  • 25 September 2012 - 09:23

    George Aka Papa:

    Een nieuwe uitspraak is geboren:"lets call it a pelican for today!" Gebulderd van het lachen toen ik dat las! Kus, kus, kus.

  • 25 September 2012 - 09:52

    Mariska Van Zuidam:

    Hoi Marloes,
    Wat een leuk verslag vanuit Kenia en wat een leuke nieuwe uitdaging, heel veel succes!
    Volgens mij is er een nieuwe superjuf "geboren" :-)
    Ik volg de avonturen nog steeds via jouw blog.
    Groetjes,
    Mariska

  • 25 September 2012 - 10:53

    Sandra De Groot:

    Hey Marloes,

    Zo leuk om te lezen en blijf ook vooral die leuke voorvallen noteren. Kun je later - net als je vader - er ook een boek over schrijven!

    Groeten,

    Sandra


  • 25 September 2012 - 11:58

    Kim:

    Hey juffie!
    Jij bent weer goed bezig!
    Om in juffenwoorden te spreken: Ga zo door!

    Dikke kus!!

  • 25 September 2012 - 13:54

    Joost Aka Uhhh Joost:

    He loes,

    lekker dat dit weer op je pad is gekomen, succes en geniet ervan.



    PS gratis hamburgers bij de Mac!! dat je het ff weet.

  • 25 September 2012 - 15:25

    Marijke:

    Je treedt in de voetsporen van je moeder:Teacher Lydia!

  • 25 September 2012 - 17:32

    Pic:

    Dikke pluim voor jou ;-)

  • 25 September 2012 - 18:29

    Danny Korsje:

    Zijn die lessen van Martijn Bos toch nog ergens goed voor geweest;)
    Goed bezig Loesje.

    Dikke knuffie

  • 25 September 2012 - 19:10

    Marloes:

    Ah hoi!
    Mariska en Sandra wat leuk dat jullie me nog steeds volgen!
    En alle anderen natuurlijk ook bedankt voor jullie lieve en leuke feedback!
    Groetjes

  • 25 September 2012 - 20:04

    Ans:

    Wat weer een heerlijk verslag. Wij hebben genoten van de Foot-golf afgelopen zondag.Succes met je werkvergunning. Good Bye schoolteacher xx ans

  • 26 September 2012 - 12:34

    Nicole:

    Lieve Loes,
    Fijn dat je voorlopig je plekje gevonden hebt en nog niet terug naar NL hoeft.
    Geniet van je mooie leventje daar!
    Liefs, X Collie

  • 27 September 2012 - 13:03

    Jolien:

    jaaaaa spelen!!! dat klinkt heel leuk :))

  • 27 September 2012 - 17:22

    Papa:

    Hi Marloes, niets is toevallig, zit ik gisteren naar een aflevering van Smack the Pony te kijken (hilarisch weer!!!) zegt een van de vrouwen: "oh watch that giant heron!" (o kijk wat een gigantische reiger).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 740
Totaal aantal bezoekers 67158

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: