Geen witte kerst... - Reisverslag uit Takaungu, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Geen witte kerst... - Reisverslag uit Takaungu, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Geen witte kerst...

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

27 December 2008 | Kenia, Takaungu

Hallo fans, aanbidders en andere aagjes!

Kerst is alweer voorbij, het nieuwe jaar staat voor de deur. De temperatuur wordt er niet minder op! Dus in alle opzichten geen witte kerst hier ;)
Hoe was jullie kerst? Iedereen bedankt voor de lieve smsjes/ mailtjes!

Hieronder een kort verslagje van mijn kerst in TK:

Thuis – 26 december
Het is tweede kerstdag. Opnieuw, zoals elke dag, warm. Opnieuw vol zon en met een hoge luchtvochtigheid. Ik zoek koelte binnenshuis, bij mijn vent(ilator) en vandaag weer bij het zwembad van Mnarani. Heen en terug gelopen, 20 baantjes getrokken en een uitgebreide lunch genoten. Gezweten, gezond en gelegen. En dat terwijl thuis iedereen de warmte opzoekt, een kaarsje aansteekt en dikke truien draagt (waarschijnlijk, want ik heb wat problemen met mijn glazen bol, dus kan helaas niets zien). Waar de kerstboom aanstaat, vrienden en familie elkaar opzoeken en kerstkransjes de tafel versieren. Waar iedereen zich misschien dik inpakt om uit te waaien op het strand, of even een ommetje te maken om de gourmet en andere schranspartijen te compenseren. Ik zal niet liegen: kerst in Kenia is geen kerst. Het gevoel ontbreekt totaal.
Kijk naar gister, eerste kerstdag: vroeg opgestaan, hardgelopen, ontbeten met mijn gastgezin en kerstcadeautjes uitgedeeld. Ze vonden het geweldig! Ik was helemaal een beetje zenuwachtig, hoe het zou vallen, maar ze waren vereerd. Het is niet hun feestdag, maar ze konden het zeker waarderen en waren heel dankbaar. Khadija en Bibi gaf ik een leso (stuk stof die uit twee stukken bestaat, meestal gebruikt als wikkelrok en hoofddoek) met Tanzaniaanse print, de meiden (Sada, Fatma, Firdaus, Ashila en Fatma) gaf ik een hoofddok, de oudere jongens (Abdallah, Mohamed en Suleyman) een t-shirt en Habib een voetbal. Helemaal in hun nopjes en zwaar verlegen gingen ze het allemaal aan proberen. Echt heel schattig. Ik werd er zelf ook een beetje verlegen van! En ik had ze een van onze kerstkaarten gegeven, tot grote vreugde van Bibi. Lisa en ik prijken nu in de tv-kast met onze sneeuw/zandman.
Na dit hele festijn met Noortje naar het strand (mijn hoofd zo erg verbrand dat het nu nog pijn doet), toen geluncht, mijn haar laten vlechten (ditmaal met zwart, iedereen vind het geweldig, behalve ik), naar Khahindi (alias ‘Danger’) en daar de hele avond ranzige palmwijn gedronken, wiet gerookt en gedanst op Bob Marley en vagant. Het maakte me een beetje verdrietig te beseffen dat dit mijn kerst was: er was hard geprobeerd wat van te maken (met een mini-kerstboom, 2 slingers en een muziekinstallatie was er zowaar bijna sfeer), maar ik zat op de grond van een geitenhut, met een groepje mensen die ik eigenlijk niet eens zo goed ken, tegen mijn zin in te drinken (palmwijn stinkt en smaakt minstens net zo goor) en te wachten tot ik naar bed kon (en mijn hoofd met after-sun in kon smeren). Aan de andere kant zat ik te genieten: dit was een kerst om nooit te vergeten: het was donker, 25C en ik keek naar en lachte om de kinderen die dansten (vanaf 4 jaar wordt hier al seksueel en sensueel met de heupen gezwaaid en gepaaldanst), deed een poging mezelf verstaanbaar te maken in een nieuwe taal en danste pole pole op de reggae muziek. Niks hoefde, alles was prima. We lachten, waren relaxed, zaten in stilte of zongen mee met bekende nummers. En ik werd thuisgebracht achterop de motor, door de bush, door de nacht.
Kerst was vreemd. Het was leuk, apart, maar het voelde niet als kerst.
En nu heb ik nog maar een maand. Een maand om mijn stage af te ronden (AHHH!), een maand om te genieten, dingen te bekijken, met nieuwe vrienden door te brengen, een maand om afscheid te nemen en me (vooral mentaal) voor te bereiden op Nederland. Mijn (oude) vrienden, mijn familie, school, tennis (zou ik het nog kunnen?!), Haarlem, fietsen, autorijden, de muziek (ik bedoel: ik loop een beetje achter hier) enz. Ach, nu nog maar niet druk om maken en hier genieten!
Lisa, Noortje en ik hebben net sexy jurkjes gekocht voor Oud en Nieuw in Mombasa, dus we gaan genieten woensdagavond/ nacht!

Alvast een fijne jaarwisseling.

  • 27 December 2008 - 11:42

    Papa:

    Hoi Marloes,
    mooi verhaal weer over de gemende gevoelens die door je heen razen. Kon je maar de knop omdraaien in de stand "genieten" en alles wat er voor je ligt per dag aanvaarden. Maar ja, daar zijn boeken over vol geschreven... Hier is het koud (!!!) en kabbelen we naar Oud en Nieuw toe. Kussen papa

  • 27 December 2008 - 14:58

    Bas:

    hey loesie,
    grappige aparte kerst heb je gehad zeg.
    wiettttt gerookt wtf?hahahaha
    ik hoop dat je geniet van je laatste maand en ga goed feesten met oud en nieuw he
    kus bas

  • 27 December 2008 - 18:41

    Danielle:

    hey zwarte loes,
    jeeh die eerste foto met jouw zwarte koppie, bijna niet te herkennen.
    echt een heel andere kerst voor jou, maar de kerstdagen hier in Nederland waren er vorige jaren en zullen ook weer komen. super dat je je gastgezin even hebt verwent!
    hele fijne tijd nog.
    kus van Daan en Elf

  • 27 December 2008 - 19:27

    Leonie:

    Heej Loes,
    Het is zeker een kerst voor je om nooit te vergeten! Die van ons ook niet hoor,de eerste in ons huis! Het gourmetten was erg geslaagd, erg gezellig en heerlijk gegeten. Wel kom er dan de volgende ochtend weer snel achter waarom je ook al weer 'goed' moest luchten :P.
    Ik ga zo lekker voor het eerst in bad :D, wel raar om geen warme douche te hebben..
    Owja ik krijg begin februari een make over qua haarstijl ;), zal ik blond worden? haha, ruilen we van kleur! Je ziet er goed uit (Y)!
    Meid alvast een fijn jaarwisseling en maak je niet druk he! Geniet ervan, dikke kus

  • 28 December 2008 - 09:35

    Fem:

    Hi Loes!

    Klinkt idd als een hele vreemde kerst! Mijne ging veel te snel voorbij, maar was wel relaxed! T was allemaal best te baften en t strand was heerlijk met de koude temperatuur!
    Wat heb je trouwens een super mooie jurk/stof aan op die foto bij jullie huis is chitimba!!! Super mooi dat roze/paarse!!
    Meid, geniet van de jaarwisseling en je weet t No Stress!

    Dikke Smakkerd!

  • 28 December 2008 - 09:37

    Nog Een X Fem:

    Je bent trouwens echt mega bruin!! Jaloers...
    Ik moet goed me best gaan doen op wintersport om niet in t niet te vallen naast jou ;)!

  • 28 December 2008 - 12:49

    Bine:

    Hi Loes! Sja ik kan het beamen dat het kerstgevoel ver te zoeken is in de hitte en zonder het hele sfeertje. Nou ja heb je dat ook eens mee mogen maken ;) Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet gezellig is/was! Integendeel!

    Straks nog even een mixdubbel spelen bij Arthur Hoorn. Het is hier lekker winters; rond het vriespunt met een blauwe lucht.
    Alvast een mooi en bijzonder oud&nieuw toegewenst meis!
    Dikke kussen

  • 29 December 2008 - 09:08

    Mariska:

    Heeeey negerinnetje!

    Tsja, dat de Kerst heel anders zou zijn wist je natuurlijk van tevoren. Maar het gevoel dat je erbij zou hebben heb je dus ervaren die bewuste avond.. Je moet maar zo denken, voor je het weet is het weer Kerst 2009 in Nederland en dan mag je dat weer meemaken ;)

    Je ziet er op die eerste foto echt zó anders uit :O niet normaal! Maar wel heel gelukkig :)

    Lief dat je ook aan kerstcadeautjes hebt gedacht voor die kids.

    Nou, een fijne jaarwisseling en ik drink hier wel veel borrels op jou, geen palmwijn iig. Dat paaldansen laat ik ook aan jou over. Die rit achter op de motor in de nacht door de bush... hmmm daar heb ik nog wel interesse in :p

    Kus! Maris..

  • 09 Januari 2009 - 13:17

    Annique:

    Hey meis! Ben ff aan een inhaalslag van je verhalen begonnen, liep een beetje achter.. ;)
    Idd een gekke kerst zo.. Wel leuke foto's weer, je haar zit leuk! Nou, ik ga ff verder met de rest van je verhalen! Kus Annique!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Takaungu

Mijn eerste reis

Stagelopen en vrijwilligerswerk doen in Takaunga, Kenia

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2009

Aftellen

19 Januari 2009

Tip, top, toe

17 Januari 2009

Ziek, zwak, misselijk :P

07 Januari 2009

Popi

02 Januari 2009

Gelukkig 200Neger/n
Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 67155

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: