Gelukkig 200Neger/n - Reisverslag uit Takaungu, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Gelukkig 200Neger/n - Reisverslag uit Takaungu, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Gelukkig 200Neger/n

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

02 Januari 2009 | Kenia, Takaungu

Hoihoi!

Iedereen gelukkig nieuwjaar!

Hier weer een update uit Kenia, oa met O&N verslag!:

Thuis – 29 december
Het is ongelooflijk hoe erg ik er mee bezig ben dat ik over een maand naar huis ga. Ik denk dat het komt omdat de afgelopen 4 maanden voorbij zijn gevlogen. Ik denk er elke dag aan, praat er elke dag over en daarnaast zijn er elke dag mensen die zeggen dat ik hier moet blijven en dat er genoeg mannen zijn die met me willen trouwen, dus dat ik een toekomst heb hier. Het feit dat ze met me willen trouwen is waar, maar het toekomst gedeelte is hier lang niet zo zeker als in Nederland. De werkloosheid is zo´n groot probleem! En ik vertik het om de hele dag fikkies te stoken om te koken.
Ik denk dat ik er zo mee bezig ben om mezelf te beschermen en echt voor te bereiden. Zodat ik niet te verdrietig ben als ik wegga, dat de cultuurshock niet te groot is, ik echt blij ben als ik op Schiphol aankom en klaar ben om weer op mezelf te wonen in de kou.
Daarom dacht ik vandaag aan de dingen die ik mis, of simpelweg dingen die soms best wel handig zouden zijn… Want het feit dat ik gek ben op Kenia en dat het afscheid zwaar wordt staat vast, maar ik kan niet wachten tot:
- Ik weer met mijn vrienden kan proosten
- Ik mijn vader, moeder en broertje kan huggen
- Sijht Snalbal weer in mijn leven verschijnt
- De mannen weer blond, een tikkeltje lomp en nuchter Hollands zijn
- Een fiets en een auto weer gebruikelijke vervoersmiddelen zijn
- Ik HEMA weer in kan ruilen voor Hunkemoller
- Ik mijn mini-bezem weer kan inruilen voor een stofzuiger
- Ik mijn emmer koud water en open knokkels kan vermijden met de wasmachine
- Het schijtgat weer een echt toilet is
- Ik iedereen kan verstaan
- De dokter daadwerkelijk een dokter met diploma is
- Ik het weer koud heb
- Het schuimrubber plaats heeft gemaakt voor een matras
- Ik weer een bruine boterham eet (of yoghurt, toetjes, andijviestamppot, kaas en drop etc.)
- Een spijkerbroek een normaal kledingstuk is

Thuis - 30 december
Dinsdagochtend, mijn wekker gaat om 5.30uur en ik vecht nog twee keer met de snooze-knop. Het is nog donker. Een half uur eerder werd ik half wakker van de moskee die zijn eerste gebedsroep deed, nu is het tijd voor mij om op te staan. Ik open de deuren naar de kleine binnenplaats achter het huis, waar de keuken en badkamer zijn. Ik ga naar de wc en kleed me vervolgens aan. Joggingbroek, mijn witte t-shirt dat nooit meer wit wordt, sokken en hardloopschoenen. Ik bind mijn haar (de voorkant met zwart ingevlochten) in een strakke knot en drink wat water. Bløf speelt op mijn mp3-speler en ik loop naar buiten. De ochtend is stil, voor Keniaanse begrippen koel en uitnodigend. Ik begin te rennen, door de hoofdstraat, langs de paar winkeltjes die hier zijn. Ik ren het dorp uit, over een lange weg (die door de EU zou moeten worden hersteld) naar het volgende dorp. ‘Straks kom ik boven…!’: in mijn hoofd zing ik mee, terwijl de eerste zweetdruppeltjes over mijn rug lopen. Ik passeer wat vroege vogels, groet ze en ren door. Ik heb het zwaar: de luchtvochtigheid is hoog. Maar zodra er iemand op mijn pad verschijnt pretendeer ik de fitste mzungu te zijn die ze ooit hebben gezien: ik versnel mijn pas, zeg opgewekt en krachtig ‘jambo’ en probeer niet te hijgen. Maar er zijn niet zoveel voorbijgangers, dus ook niet zoveel fitte momenten. Nog voor mijn normale keerpunt draai ik om en ren ik terug naar Takaungu. ‘Dichterbij dan ooit…’.
Thuis plof ik op mijn bed, mijn ventilator koelt me af. De dag begint: samen met Fridaus doe ik de afwas van de avond ervoor, ik eet mijn ontbijt en drink de Keniaanse thee die ik in het begin zo vies vond, maar waar ik nu aan verslaafd ben. Samen met de rest van Kenia. Een ondefinieerbaar beest kruipt door mijn kamer. Zonder blikken of blozen veeg ik de vloer met hem aan (alle vieze beestjes zijn in mijn ogen mannelijk, al blijkt dat in de praktijk vaak anders). De kinderen uit mijn gastgezin gaan naar Madrasa (Islamitische school) en ik stap onder de douche. Goedemorgen!
Later beoordeel ik het werk dat ik tot nu toe heb gedaan voor mijn stageverslagen. Ik had er tot nu toe een beetje een ontevreden gevoel over omdat alles in het begin zo traag ging en anders dan verwacht. Maar nadat we terug zijn gekomen uit Malawi besef ik dat ik al zoveel heb gedaan! Een 12 weeks Physical Education lesprogramma, een 12 weeks Health Class lesprogramma (theorie en praktijk) en alle verslagen die ik tot nu toe voor school heb moeten maken (met de nodige doelen, competenties, inwerkverslag, evaluaties etc). In totaal zit ik nu over de 200 pagina’s aan typewerk. En ik ben nog niet klaar. Maar nu begin ik in ieder geval met opgeheven hoofd (ben best een beetje trots op mijn zelf ontwikkelde programma´s) aan mijn paper over mijn verdiepende opdracht. Het enige probleem is dat ik hier geen toegang heb tot wetenschappelijke artikelen. Dus dat ik beperkte onderbouwingsmogelijkheden (= goed galgjewoord!) heb voor wat ik doe. Maar ik zit in Kenia, in een kleine gemeenschap aan de kust, ver weg van alle bronnen…
In Kenia, waar de maandagen langzaam gaan, maar verder de tijd vliegt. Waar elke dag een feestje is, waar de zon (bijna) altijd schijnt, de mensen hartelijk zijn en de sfeer gemoedelijk. Waar mensen je altijd uitnodigen en altijd tijd voor je hebben (al is dat andersom meestal niet het geval, omdat wij werken). Waar je op zondagmiddag cashewnoten roostert boven een kampvuur, om ze vervolgens open te tikken en op te eten. Waar je melk uit een kokosnoot drinkt, een kip vasthoudt en je handen wast met OMO en water uit een put. Waar je de slappe lach krijgt om de letterlijke vertaling van Lulletje Rozenwater naar het Engels: Cocky Rosewater. En vervolgens om alles moet lachen (o.a. foto´s maken met de zelfontspanner, met je hoofd in de bosjes). Het leven is zo heerlijk knullig en onbezorgd. Het enige waar je je druk om maakt is of je cashews niet verbranden (of dat er weer iemand verliefd op je wordt). Nog een maand in deze contreien. Vandaag precies een maand. Ik ga genieten. En ik ga genieten als ik thuiskom.

Thuis – 1 januari
2008 is voorbij. Een jaar vol hoogtepunten voor mij: 2x op wintersport, een tennisseizoen zonder ernstige blessures, een succesvol studiejaar en bovenal mijn buitenlandse stage. Het moge duidelijk zijn dat de dingen die me bijgebleven zijn te maken hebben met reizen en sport. Misschien heb ik dan toch mijn passies ontdekt.
De ontmoeting met nieuwe vrienden, nieuwe inzichten en een nieuwe omgeving hebben mijn horizon verbreedt en me meer mezelf gemaakt. Het klinkt zweverig en/of cliché, maar het is waar. 2008 was een goed jaar.
Vol goede moed ga ik nu 2009 in. Met als enige goed voornemen me zo gelukkig en ontspannen (en toch productief) te voelen als ik me nu, hier in Kenia, voel. Ik heb kerst en Oud en Nieuw moeten missen, ga de wintersport met school missen, maar het is het waard! En we proberen hier op onze manier toch ook een feestje te bouwen.
En zo werd Oud en Nieuw een feestje om nooit te vergeten: het begon met wat boodschapjes doen in de stad, inchecken in ons hotel (waar we het ervan namen met een rugmassage en krulbehandeling in de salon), optutten en aankleden en gaan! Voor het eerst in 4 maanden voelde ik me sexy: een nieuwe jurkje, make-up, parfum en krullen. We dronken 2 lauwe biertjes voor we weggingen en doken Bella Vista in voor een hapje en een drankje. En zo sjiek als we eruit zagen, zo lomp gedroegen we ons: een hamburger en patat stond op het menu en drie halve liter Tuskers sierden de tafel. We aten onze buikjes rond, probeerden ons handtasje (ja, dat hoort jammer genoeg bij een jurkje) in de gaten te houden en liepen af en aan naar de wc (stomme Tuskers). George kwam ons vergezellen en nam ons later mee in een tuk tuk (driewielig bromvoertuig voor 3 personen) via Liankoni (een wijk in Mombasa, aan het strand) waar honderden mensen zich verzamelden om naar het vuurwerk te kijken en samen de jaarwisseling te beleven. Bij het postkantoor werden we afgezet en pikte Tony ons op. Hij werd compleet gek bij het zien van mijn haar en jurkje en ik werd verlegen. Hij zette ons af bij Tembo, vlak voor 12uur.
We telden af voor het nieuwe jaar. Ik en mijn nieuwe vrienden. Ik werd een beetje emotioneel en op het moment suprême vlogen we elkaar in de armen. Lisa, George, Noortje en ik. Tony had een drukke nacht als taxichauffeur, dus die hebben we uiteindelijk niet meer gezien. Wel zijn broer, Joe, die me tussen neus en lippen door vroeg of ik de hotelkamer met Lisa en Noortje deelde. It runs in the family, dat moge duidelijk zijn.
We dansten de hele nacht op hiphop en R&B, schudden mannen van ons af en dronken na de Tuskers liters water. We zweetten, het was zo warm! We lachten en genoten van deze bijzondere jaarwisseling. 2009 is begonnen!

Iedereen de beste wensen.
Knuffel, Marloes

  • 02 Januari 2009 - 09:42

    Lydia:

    he dochter,

    EEN HEEL GELUKKIG NIEUWJAAR, maar ik lees dat dat helemaal goed gaat komen voor jou!Je ziet er goed en happy uit, hou dat vast:-)Dat neemt natuurlijk niet weg dat we je straks met heel veel plezier zullen opwachten op Schiphol.Ik kan haast niet wachten hoor!
    Geniet nog lekker van de komende weken en zet 'm op. Heel veel liefs, hugs en knuffels ban je moeder.

  • 02 Januari 2009 - 10:43

    Bine:

    Happy New Year Loesje!
    Wat een mooi bericht weer van je! Je zag er erg mooi en goed uit met o&n! Natuurlijk vliegt de tijd maar je hebt daar nog een hele maand! Wij gaan hopelijk vanmiddag even op de schaatsen:D
    Dikke kus

  • 02 Januari 2009 - 11:13

    Mariska:

    Hey Marloes!

    Een gelukkig nieuwjaar!! :D
    Een heel leuk verhaal om te lezen zo op 2 januari, de brakste dag.

    Je klinkt echt happy en rustig. Je hebt overduidelijk veel tijd om na te denken en gelukkig te zijn, dat is mooi :)
    Leuk dat je o&n zo gezellig hebt gevierd in een mooi jurkje en met krullen! ;)

    Ik heb gister veel wijntjes op je gedronken bij Booming Pianos in Ruys, was erg gezellig!

    Geniet nog van je laatste weken..

    Kus! Maris..

  • 02 Januari 2009 - 18:08

    Marijke:

    Hoi Marloes,
    De allerbeste wensen voor 2009. Dat het een nog mooier jaar mag worden (kan haast niet) dan 2008. Geniet van je laatste maand. Je zag er heel mooi uit met O&N!
    Tot gauw!
    Kus, Marijke

  • 02 Januari 2009 - 19:20

    Leonie:

    Loes!!!
    GELUKKIG NIEUWJAAR!!! Leuk dat je een geslaagde avond hebt gehad :D en wat zie je er goed uit! Alle vlechtjes was je dus al zat? Zo verslavend waren ze achteraf niet met een black coupe ;)?! Echt vreemd om te bedenken dat het bij jouw super mooi weer is en wij gisteren (helaas!) net niet meer konden schaatsen...het was aan het dooien maar van het weekend ziet het er weer schaatsrijk uit,dus wie weet, want heb niet voor niets schaatsen geregeld :P!
    Tuurlijk wordt het afscheid daar moeilijk, maar het afscheid van hieruit was ook niet al te gemakkelijk en net wat je zegt; de tijd vliegt! Weet nog wel dat je nog maar een aantal uur weg was.. wij nog stonden te kermissen en ik je 'beroerde' wachttijden, laatste muntje waarbij je lekkers in het aparaat bleef hangen...je fotocamera het niet meer deed, maar al die luxe die heb je de afgelopen 4 maanden misschien niet eens zo gemist! Je beleeft zeker wel mooie alternatieven al kan ik het me nog steeds niet voor stellen om koud te moeten douchen... brrr!
    Als je weer terug bent in Ned. hebben we hier nog wel wat zelfgebakken (van me moeder!) oliebollen voor je (ingevroren) - als je die daar hebt gemist ;)! Meid geniet van je vier HELE weken daar! Voor je het weet kunnen we je een rondleiding geven in ons nieuwe paleisje! Een hele dikke kus !

  • 02 Januari 2009 - 19:21

    Bas:

    hey loes,
    mooi verhaal weer. heb je er al over gedacht om columns te gaan schrijven?
    damn you!! je zit er echt mooi uit op die foto.staat je echt goed krullen.
    vind je het gek dat je die negers van je af moest slaan.
    nog 4 weekjes lamme loes maar ik wat van en geniet er van. en laat je lekker gaan als weg gaat. is heel begrijpelijk;). dan gaan we ff chillen als terug bent en onze reputatie waarmaken.want nederland is dat bijna vergeten ;)
    cool dat je me smste vandaag. en die afspraak houd ik je aan.
    nogmaals gelukkig nieuw jaar.
    kus bas

  • 04 Januari 2009 - 15:02

    Danielle:

    hey lieve loes,
    dit keer geen vlechtjes maar krullen,je ziet er goed uit!
    weer genoten van je verhaal. Een top jaar voor jou geweest en door alles wat je daar hebt gezien en meegemaakt, maakt 2009 misschien wel nog een beter jaar.
    dikke knuffel

  • 06 Januari 2009 - 15:15

    Maureen:

    Heey Poppetje,

    Happy New Year!!!
    Ow ik smelt bijna weg bij je verhaal.. Ik zit hier op mijn stage met lichtelijke twinkeling in mijn ogen... Heerlijk wat een leven.. en wat heerlijk geschreven..

    Lieverd ik mis je.. en dat weet je, maar gelukkig ben je daar wel happy! en hoe.. :D

    Maar gelukkig denk je ook aan de hunkemuller en de fiets/auto.. en de heerlijke toilet die je doortrekt en er niks meer van ziet.. En natuurlijk Proosten, want dat gaan we cker doen als je weer in dit koude, maar ow zo warme ontvangst terug komt in Nederland!!!

    Lieverd tot over 3,5 week! Kxs

  • 06 Januari 2009 - 15:18

    Astrid:

    Heeey Marloes,

    Wan Bun Nyun Yari!!! hiihihi, wat leuk om je verhaal te lezen! Zooo anders! Ik heb zelf ook wel weer zin in hutspot, schaatsen en wanten! Nog even genieten en dan zien we elkaar weer!

    Bigi Brasa vanuit Suriname!!!

  • 06 Januari 2009 - 15:20

    Daniel:

    heey marloes! je schrijft leuk, je maakt echt nog suriname in het kwadraat mee en je schrijft leuk! ps. je ziet er goed uit!
    bigi brasa uit sranan

  • 09 Januari 2009 - 14:07

    Annique:

    Hey meis! Heb je al gelukkig nieuwjaar gewenst, maar bij deze ook nog maar even via internet: Gelukkig nieuwjaar!! (Mag dat nog op 9 januari?)
    Leuk dat je zo'n leuk O&N hebt gehad, die krullen staan je goed! Meis.. geniet ervan de laatste weken, ik ga je volgende verslag nog even lezen! Kus Annique!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Takaungu

Mijn eerste reis

Stagelopen en vrijwilligerswerk doen in Takaunga, Kenia

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2009

Aftellen

19 Januari 2009

Tip, top, toe

17 Januari 2009

Ziek, zwak, misselijk :P

07 Januari 2009

Popi

02 Januari 2009

Gelukkig 200Neger/n
Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 282
Totaal aantal bezoekers 67139

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: