Hemel en hel en alles ertussenin - Reisverslag uit Nyali, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Hemel en hel en alles ertussenin - Reisverslag uit Nyali, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Hemel en hel en alles ertussenin

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

11 Oktober 2011 | Kenia, Nyali

Lieve Hollander,

Ik merk dat ik een hoop trouwe lezers heb en inmiddels ook viavia mensen heb weten te boeien met mijn verhalen, waaronder een hoop ouders! Heel erg leuk om te horen! En welkom in mijn avontuur!

Ik hoop dat ik jullie een beetje kan laten ervaren wat ik ervaar. Want een foto is zo genomen en een verhaal is zo geschreven, maar een herinnering of gevoel is weer iets anders. En die dingen zijn hier juist zo indrukwekkend!

Laatst had ik het erover met een vriend (32, geboren in Amerika, gewoond in Portugal, getrouwd met een Engelse, gezegend met een 11-jarige dochter en nu permanent in Kenia) hoe Kenia het paradijs is, maar ook een hel kan zijn. Een hel is een sterke woordkeuze, zeker voor twee mensen die hier zijn neergestreken voor langere tijd. Maar dat is wat het is: goede dagen zijn hemels. Met de zon op je huid, een geweldig uitzicht over de ‘creek’, een sterke kop Keniaanse thee in de hand. Een kind dat door het dolle is voor het eerst naar school te gaan, met een glunderende moeder op de achtergrond. Over de markt lopen met al haar geuren, kleuren en mensen. Een nieuwe broek scoren voor een euro. Een starende oude man, kreupel en gerimpeld, onder de indruk van mijn blonde haren. Een weekje ertussenuit in ‘eigen land’ waarbij je fietst door een safaripark, andijviestampot kookt op een houtvuurtje voor je schoonouders en je water uit de put moet halen. Een meeting waarin mensen met ideeën komen en goede plannen smeden. Een boom planten en helemaal in het zonnetje worden gezet bij een van de scholen waarmee je al 10 maanden samenwerkt. GE-WEL-DIG!

Maar dit alles heeft zoals ik vorige keer al vertelde ook een keerzijde: kinderen die (zo lijkt het) uit het niets overlijden. Armoede. Honger. Mensen die je elke dag om geld vragen. Nooit normaal kunnen zijn. En op straat nageschreeuwd en achtervolgd worden. Hoe ik in dat dorp durfde te komen en een man kon stelen, puur om hem te leren ‘neuken’ (sorry ouders, het zijn niet mijn woorden), ik was een heks. Want dat is een andere opvatting over de blanke vrouw: ze willen altijd seks. Ze komen om de ‘goede’ mannen weg te kapen en betoveren hen met hun geld. Het feit dat Davies meer verdient dan ik staat jammer genoeg op niemands voorhoofd geschreven… Op zichzelf staand allemaal redelijk overkomelijke situaties en vaak zelfs begrijpelijk, maar op dagen waarop dat er 3+ zijn wordt het soms allemaal teveel: HEL dus.

Gelukkig zijn er naast foute en verkeerde opvattingen ook veel grappige, om het een beetje luchtig te houden:
- Van het eten van witte kool wordt een vrouw opgewonden.
- Als je ongesteld bent moet je spinazie eten, want dan wordt je hoeveelheid bloed aangevuld (de vraag is of je dat op dat moment wilt, maar dat terzijde).
- Het drinken van een mengsel van verhitte houtskool en olie helpt tegen maagzweren.
- Melk is goed voor elk, liefst zure melk met klontjes (gruwel). Een dag begonnen zonder (thee met) melk is geen dag, dan heb je geen energie.
- Van het drinken van koude dranken krijg je longontsteking (of in ieder geval een koudje/ griepje).
- Door iemand buiten te zetten in de regen verdwijnen de kwade geesten die ‘slecht’ gedrag (alcoholisme, vreemdgaan, maar ook ADHD etc) veroorzaken.
- Kinderen zijn je pensioen, dat je ze tot die tijd toch echt moet verzorgen en onderhouden, naar school en dokter moet laten gaan lijkt ouders te ontgaan.
- Dieren zijn om te eten. Zelfs toen we met de kinderen in het wildpark in de buurt waren, waren er ouders die wel zo’n grote giraffe in de kookpot wilden stoppen… Oerinstinct?
- Alles is mogelijk met geld: een stempel in je paspoort dat je het land hebt verlaten en weer bent binnengekomen (om je visum te regelen), het versnellen van de stroomvoorziening in je kantoor… noem het maar op! En dan zijn dit uiteraard nog beschaafde voorstellen.
- Van warm bier krijg je geen kater. (test, mannen?)
- Een plens water of pluk gras doet het ook prima als wc-papier. Wel vegen met de linkerhand, want dan is de rechter schoon om mee te eten!
- Grote billen = rijkdom. (kom ik aan met mijn Nederlandse platte variant, houden ze toch hun handje op)
- Seksuele handelingen in een auto zorgen dat die auto binnenkort zal verongelukken.
- Echte mannen dansen!!
- Het is mooi om je wenkbrauwen te scheren (er worden scheermesjes gebruikt om te modelleren, zoals wij soms epileren).
- Lange nagels (en nagellak!) kan ook voor de man.
- Maar: homo’s bestaan niet.
- Smakken, boeren, herkauwen, snuiten, spugen en oprispen zijn nooit onbeleefd. Slik…
- God is alles en de kerk is heilig (ik zeg verder niets over stelen, liegen, bedriegen en naastenliefde).
- Vanaf het moment dat de zon opgaat tot ’s avonds laat kun je iemand opbellen. Ook als het over werk gaat. Ook in het weekend. Ook midden in een meeting, begrafenis of trouwerij.
- Ouderen verdienen alle respect. De groet die je voor deze speciale doelgroep gebruikt is ‘marahaba’ en betekent zoiets als: ik werp me aan uw voeten!

Goed, voor degenen met een facebook account die mijn foto’s nog niet hebben gezien: er staat een groot aantal exemplaren op mijn prikbord. Ook het bewijs van de grappigste auto in Kenia: de Toyota Opa (hulde aan de ouderen?).

Voor de rest: tot over 2 maandjes!

Groetjes en liefs Marloes

PS Laat me weten als je je een van de grappigere opvattingen als ‘waar’ of uitgetest hebt ervaren ;) Het verhitte mengsel van houtskool en olie mag daarbij achterwege gelaten worden…!
PPS Het regent hier al 3 dagen onafgebroken. En ik was vergeten hoe deprimerend dat kan zijn...

  • 11 Oktober 2011 - 15:08

    Bas:

    Hi Mloes!

    Goed verslag hoor! Vind ik leuk. ;-)

    Groetjes!

  • 11 Oktober 2011 - 15:13

    Lydia Aka Mom:

    Ik heb dan wel grote billen, maar de rijkdom is ver te zoeken. Qua geld dan tenminste. We zijn rijk met drie van die prachtkinderen. En wat zo bijzonder aan ze is: ze kunnen alledrie ook heel mooi schrijven over hun belevenissen:-)
    Dikke kus

  • 11 Oktober 2011 - 15:55

    Lean:

    Lekker wijf!

  • 11 Oktober 2011 - 17:14

    Marijke:

    Marahaba!

  • 11 Oktober 2011 - 17:16

    Marijke:

    Nog even een toelichting. Na dit prachtige verhaal wilde ik van alles zeggen , maar bovenstaand woord zegt alles!

  • 11 Oktober 2011 - 17:37

    Ton Faase Wimbledon:

    Geweldig verslag.
    Overigens heb jij helemaal geen platte nederlandse variant. Sure.

    Dikke kus,

    Ikzelf, Karin, Henk en Nico

  • 12 Oktober 2011 - 08:47

    Kim:

    Hoi floemel! Wat fijn om ook eens vanuit NL je verhalen te lezen! Ik krijg dankzij jou weer allemaal van die 'Oja, zo was het' momentjes! Heerlijk! Was ik toch weer even terug!

    Ga zo door moppeltje!

    Kus op je 'Hollandse' achterwerk!

  • 13 Oktober 2011 - 17:20

    JJ:

    He Loes,

    Hier een bericht van je GVR! Hoor dat alles zeer goed met je gaat? Leuk te horen! Hier alles toppie ( missen je wel hoor)! En ehhhhhhh kinderen voor je pensioen ben ik nu aan het uitvinden.....
    Dikke kus! JJ

  • 15 Oktober 2011 - 09:34

    Otto:

    Hoi Marloes,

    We kunnen wel blijven zeggen dat het allemaal herkenbaar is ;) Erg knap dat je het (updaten van je verslagen en foto's) al zo lang volhoudt.

    Groeten vanuit mijn nieuwe woonplaats Lira - Uganda!

  • 15 Oktober 2011 - 15:08

    Annique:

    Hey meis!
    Geweldig verhaal weer! De spinazie is een goed tip (veel ijzer) en echte mannen dansen zeker! ;)
    Take care!
    Dikke kus, Annique

  • 16 Oktober 2011 - 17:27

    Leonie:

    Heej meis,
    jeetje eindelijk je verhaal kunnen lezen, drukdrukdruk, maar wederom met allemaal leuke dingen :D! Fijn dat het zo goed met je gaat en dat je zo genoten hebt van je weekje vrij. Leuk om de Nederlandse stamppotjes te introduceren op de 'boerderij' :)!
    Geniet van je twee maanden, de tijd vliegt! Voor je het weet is het alweer juni ;). Fijn weekend gehad? Dikke X!

  • 17 Oktober 2011 - 12:19

    Jolien:

    zonder hel geen hemel <3

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 663
Totaal aantal bezoekers 67134

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: