Waarom? Daarom! - Reisverslag uit Nyali, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Waarom? Daarom! - Reisverslag uit Nyali, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Waarom? Daarom!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

07 November 2011 | Kenia, Nyali

Lieve allemaal,

Hoe gaat het met jullie?

Met mij gaat het goed. Lichamelijk. Geestelijk heb ik het zwaar. En ik zal jullie een aantal situaties voorleggen waarom…

Vandaag was ik in het publieke ziekenhuis. Niet mijn favoriete plaats op aarde. De eerste paar keer dat ik in dit ziekenhuis was heb ik allerlei dingen gezien die ik niemand toewens te zien of mee te maken. Zo raakte ik ooit verdwaald en kwam ik terecht op de brandwonden afdeling, waar net een man binnen werd gebracht die van top tot teen verbrand was. Kom je in de wandelgangen mensen tegen waar je bijna doorheen kunt kijken of ligt er iemand compleet in elkaar geslagen in een hoek. De eerste keer ging ik huilend weer naar huis.

De beste afdeling is toch wel de kinderafdeling. De muren zijn zowaar roze en felgeel geschilderd, maar dat is wel het enige vrolijke aan deze zaal. Kinderen delen vaak een bed met een ander kind en dan zijn er ook nog twee moeders die er moeten slapen. Er is geen stromend water, dus halen de moeders dit van buiten met de welbekende emmers op het hoofd. Gaat de enige kraan op de afdeling aan, dan is het rennen en in de rij staan met deze emmers. Het vrouwentoilet is afgesloten op de afdeling en dus wordt het mannentoilet gebruikt door iedereen (nou zijn er nauwelijks mannen te bekennen, dus wat dat betreft maakt het niet uit). Twee van de drie toiletten zijn buiten werking en de afvoer van de wasbak is niet in orde en dus rolt iedereen die een broek draagt de pijpen hoog op… In je enkels baadt je door het water, dat als je gelukt hebt alleen wat vermengd is met zeep. Deze badkamer dient als toilet, douche en washok. Dus het is al snel een waterballet, maar dit slaat werkelijk alles. Wanneer je buiten de afdelingen komt is geen enkel toilet geopend. En dus zijn er regelmatig kinderen achter een muurtje hurkend te vinden. Of spugend.

De doktoren in dit ziekenhuis roeien met de riemen die ze hebben. En ik heb diep respect voor hen. Ze behandelen geen griepjes of verwijderen amandelen: de meeste cliëntjes zijn doodziek. HIV/aids, tuberculose, vergevorderde longontstekingen, gele koorts en compleet nieuwe ziektebeelden komen hier voorbij bij de allerkleinsten. Vandaag was ik hier om de moeder van Rashid uit ons programma te ondersteunen omdat haar zoontje wordt ontslagen. Dit is de 4e keer dat hij in het ziekenhuis lag sinds mei. Wederom gaat hij met een pijpje in zijn neus naar huis. De doktoren praten over een operatie waar geen geld voor is en ondertussen kijk ik naar het bed naast ons. En zo heb ik Nickelson ontmoet: een jongen van 10 die eruit ziet als de kindjes uit het hongergebied die je op tv ziet. Maar Nickelson heeft geen honger: hij vroeg me zelfs om snoepjes. Nickelson kreeg drie maanden geleden de diagnose TB en werd daarvoor behandeld. Als bijwerking van de medicijnen (zo verteld zijn moeder mij in het Swahili, met handen en voeten) heeft hij nu ‘water in zijn buik’. Hij heeft superdunne ledematen, een nekje dat in een tekenfilm elk moment zou knakken en een uitgepofte navel. Zijn buik is extreem opgezwollen, het zwangere voorbij. Je ziet dat zijn huid enorm is uitgerekt en aan de linkerkant zijn zelfs wondjes veroorzaakt door de rek. Dit is een van de meest bizarre dingen die ik ooit heb gezien. Hij heeft genoeg praatjes, maar is duidelijk erg zwak en ik blijf me afvragen of zijn buik kan exploderen. Zijn moeder is er inmiddels aan gewend, want dit speelt al ruim 2 maanden. Morgen (of overmorgen, dat weet je nooit) gaan ze meer testen doen en kijken hoe ze de arme Nickelson kunnen helpen. En ik kan alleen maar denken ‘ALS hij morgen haalt…’

Jammer genoeg werkt geen van de doktoren fulltime in het ziekenhuis en gaan ze in de middag allen naar hun privékliniek om de zakken te vullen. In het weekend worden kinderen wel opgenomen en verzorgd door de zusters, maar er is geen dokter te vinden. Er zijn redelijk wat organisaties die aan het ziekenhuis zijn verbonden en er het beste van proberen te maken. Zo zijn de behandelingen en medicijnen voor kinderen onder de 5 jaar gratis, worden er ‘clinics’ georganiseerd (bijv. om te laten testen op borstkanker of hartziekten en diabetes). Maar er laat nog een hoop te wensen over…Laatst las ik zo’n bizar verhaal in de krant hier: er was een jongetje gaan zwemmen vlakbij de haven. Dit is een plek in de zee waar mensen wordt afgeraden te gaan zwemmen vanwege haaien die de vrachtschepen volgen en alle stromingen. Je voelt ‘m al aankomen: zijn rechterbeen werd afgebeten door een haai. Omstanders brachten het jongetje naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis (meteen ook het beste en duurste in de provincie), waar hem de zorg werd geweigerd omdat niemand wist wie hij was en kon garanderen dat de rekening aan het eind van de rit betaald ging worden. Met een ambulance werd hij naar het publieke ziekenhuis aan de andere kant van Mombasa gebracht. Hier overleed hij omdat de doktoren niet handelden, maar dezelfde discussie voerden met de goede mensen die hem naar het ziekenhuis brachten: wie ging straks de rekening betalen? Hier zakt dus echt mijn broek van af! Ik dacht dat doktoren een eed hebben afgelegd om iedereen die dat nodig heeft zorg te verlenen. Levens te redden. Ik geloof dat mensen dokter, of leraar of rechter worden vanuit een bepaalde passie en idealisme. Hier niet, blijkbaar.

Op het moment neem ik dit soort gebeurtenissen en gedachtestukken weer mee naar huis. Iets wat mij er ook niet blijer op maakt. Soms wenste ik weleens dat ik gewoon sportles of dagbesteding kon doen op een van de rijkeluis instituutjes hier. Lekker makkelijk EN geld verdienen. Maar dan realiseer ik me juist: wie help ik daarmee? Waarom zou ik dat doen? Ik wil juist die ‘onderste laag’ helpen, ik wil dat gat opvullen dat er nu is. Degenen die het het meest nodig hebben. De moeilijkste doelgroep omdat ze niet opgeleid zijn en echt NIKS zelf kunnen betalen. Gezinnen die kinderen blijven baren, terwijl ze nu al nauwelijks het hoofd boven water houden. Die hun kinderen niet naar de gratis publieke school brengen omdat ze de uniformpjes niet kunnen (of is het willen?) betalen of gewoon wachten tot er een sponsor voorbij komt om alle verantwoordelijkheid over te nemen. Jammer genoeg ben ik niet zo’n sponsor. Jammer genoeg zitten er aan in zee gaan met WHY NOT nogal wat haken en ogen aan: regels, tegenprestatie en verantwoordelijkheid. En dat is iets wat sommigen moeilijk bij te brengen is. Recentelijk kan ik het niet goed hebben dat er veel gelogen wordt (om maar geld los te krijgen), mensen afspraken niet nakomen en ouders doen alsof ik nu de moeder ben. Mensen houden hun handje op en willen alles op een presenteerblaadje aangereikt. En dat proberen we dus juist niet te doen. We geven geen geld: we leveren een dienst! En daar zitten regels en voorwaarden aan verbonden. Ik bedoel: als ik niet van een uitdaging hield zou ik hier nooit naartoe zijn gegaan, toch?! En dus zeg ik tegen mezelf: ‘Kom op Marloes!’ En stiekem denk ik: ‘nog 5 weekjes’, dan mag ik weer terug naar huis. Waar ik even normaal kan zijn, weer op adem kan komen.

Begrijp me niet verkeerd: ik hou van de stichting en van Kenia. Samen met Kim en Annemiek BEN ik de stichting. Maar dat is juist zo moeilijk en dubbel: je geeft alles van jezelf, stopt er (letterlijk) alles in, maar waarschijnlijk duurt het een tijd voordat je daar iets voor terugkrijgt. Natuurlijk is ‘die glimlach van een kind’ goud waard, een moeder die je om de nek vliegt en een kind dat supertrots is dat het nu kan lopen of een eigen rolstoel heeft. Maar het eeuwige gevraag om meer, de passieve houding, het afhankelijk opstellen… Waarom? Wat doe je ermee? Ik weet het niet.

Ik weet wel dat we niet opgeven! En dat we gestaag verdergaan. Voor de kinderen. En de ouders neem ik er wel bij op de koop toe…

En nu ga ik slapen. Want ik ben moe. Zo moe.

Dikke kus

Marloes

  • 07 November 2011 - 19:15

    PICie Lean:

    Oh liefje wat een intens verhaal weer! Wat zet je het duidelijk neer voor ons maar wat ontzettend zwaar!!!! Kom op schatje, je bent de beste! Blijf geloven in jezelf, wij en Riziki ;-) doen dat ook! Love you, xoxo

  • 07 November 2011 - 19:16

    Lean:

    Ps. slaap zacht!

  • 07 November 2011 - 20:06

    Papa En Mama:

    Er is een theorie, die gaat over de balans tussen geven en nemen. Als die balans zoek raakt gebeuren er allerlei dingen. Allemaal theorie, jij maakt het in nu depraktijk mee. De theorie zegt dat als je geeft en je niks of te weinig terugkrijgt je zelf zult moeten gaan nemen. Probeer wat te nemen wat belangrijk is voor jouzelf. Rust, vrije tijd, even een tijdje naar huis, dat soort dingen. Ga wat meer nemen en minder geven lieverd! Kus papa en mama

  • 07 November 2011 - 20:19

    Astrid:

    Sprakeloos... Ik mail je! En een hele hele dikke kus voor jou!

  • 07 November 2011 - 20:41

    Linda:

    Pff, gsus loesje.. ik blijf je echt diep bewonderen voor het geen wat je daar allemaal doet en over je heen krijgt!
    Ik heb daar topweken met je gehad maar zoals jij daar gedaan hebt zou ik echt niet trekken. Precies vanwege hetgeen wat jij omschrijft..

    5 weken nog maar, bizar hoe snel het eigenlijk gaat hè.. zoveel gebeurt in jouw jaartje, en hoe gewoon zal het straks weer zijn als je hier bent maar tegelijkertijd waarschijnlijk ook zo raar!

    Liefste lucy, probeer die laatste weken te genieten van alle positieve dingen die je daar om je heen hebt! En wij zullen hier allemaal voor jou klaar staan als je weer terugbent!

    Hele dikke knuffel!

  • 07 November 2011 - 21:33

    Annemiek:

    Lieve lieve Loes, Vanuit New York: Vergeet niet wat jij vorige week tegen mij zei: anderen geloven in je, nu jij zelf nog! Dat heeft geholpen! Mop, je doet het zó goed! En inderdaad, jij BENT why not! Kop op!! Ben trots op jou! Dikke knuffel, Miek

  • 07 November 2011 - 21:49

    Lia Nijman:

    Hoi Marloes,
    Woorden schieten tekort; diep respect voor jou. Nog een paar weekjes, hou vol.
    Een warme groet, Lia.

  • 07 November 2011 - 21:56

    Nicole:

    Jeetje meis, wat een heftigheid! Heel begrijpelijk dat je er af en toe doorheen zit! Maar ondanks alle ellende, tegenstrijdigheden, armoede en luiheid (van de ouders) sta jij voor de kinderen klaar. Respect meisje!
    Liefs en tot snel! X

  • 07 November 2011 - 22:17

    Peter Oud:

    Indrukwekkend relaas Marloes. Probeer me er iets bij voor te stellen.
    Heb in ieder geval al je verhalen met aandacht gelezen.
    Je doet goed werk daar, maar je verdiend het om ook weer even in een "normale" wereld te zijn.

    Groetjes

  • 08 November 2011 - 11:56

    Leonie:

    Met tranen in mijn ogen lees ik je verhaal weer! Lieverd tot snel en een hele dikke knuffel!

  • 08 November 2011 - 12:13

    Otto:

    Wat een verhaal, wat een uithoudingsvermogen!

    Succes in je laatste weken Kenia, voor de kids!

  • 08 November 2011 - 12:22

    Fran:

    Alleen maar heel veel RESPECT!!!!!!!!!!

  • 08 November 2011 - 19:39

    Coen & Hilde:

    Lieve Marloes,

    We bewonderen je doorzettingsvermogen. Wij zeggen al jaren tegen elkaar "avoid Africa" door alles wat we zien in de media.
    Je verslag lijkt dat te bevestigen maar tegelijkertijd lezen we toch ook over de successen die je behaalt.
    Daarom sluiten we af met de filosofische woorden "geniet van de kleine dingen want de grote komen helaas slechts zelden voorbij".
    Dikke kussen en tot gauw,
    Coen en Hilde.

  • 13 November 2011 - 00:10

    Annique:

    Wat een heftig verhaal, ik krijg er kippenvel van en tranen in m'n ogen. Je weet ons wel te raken, helaas is dit geen boek of film maar de realiteit. Ik heb echt respect voor je, ik vond het op Sint Maarten soms al moeilijk om te gaan met de tegenstrijdigheid en de oneerlijkheid en daar hebben ze het een stuk beter dan in Kenia. Maar er is ook armoede, bijvoorbeeld een moeder die een paar jaar op straat heeft 'gewoond' en nu van 40 US$/wk moet rondkomen en er alles aan doet om de maagjes van haar kinderen te vullen, want inderdaad, kinderen blijven ze gewoon baren. En dat begint al op tienerleeftijd.
    Nou meis nog 5 weekjes, take care! Groetjes en een dikke knuffel uit Suriname, Annique

  • 17 November 2011 - 15:38

    Janette:

    Pfff... echt zoveel respect voor jou!!! Je bent echt fantastisch werk aan het doen en het is voor ons niet voor te stellen wat dat van je vraagt. Ik hoop dat je in de laatste weken toch stiekem mag en kan genieten van wat je daar doet en bereikt hebt. En terug in Nederland hoop ik dat je de rust kunt vinden om te verwerken wat je daar allemaal meemaakt! Geniet!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 67132

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: