Gipsvlucht?! - Reisverslag uit Takaungu, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Gipsvlucht?! - Reisverslag uit Takaungu, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Gipsvlucht?!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

15 November 2008 | Kenia, Takaungu

Lieve allemaal!

Iedereen bedankt voor de grappige reacties op mijn laatste blog! Echt fijn!

Vandaag weer in Mombasa: dingen uitzoeken voor onze reis, lunchen met George en...op krukkenjacht! Lees verder in mijn dagboek voor meer info ;)

Thuis – 14 november
Gisteren op schoolreisje geweest met de school. En zelfs als je begeleider bent op een schoolreisje proberen ze geld van je af te troggelen. Gelukkig stonden de andere leraren ons bij en hebben we bijna overal het lokale tarief betaald. Het is ongelooflijk om te zien hoe anders je wordt behandeld en hoe schaamteloos de Kenianen daarin zijn. Het maakt me woedend.
Verder was het een perfecte dag: in het EAC personenbusje reden we eerst naar Gede en daarna naar Malindi. We bekeken de ruines, het ‘wildlife marine park’, een museum en een heilige pilaar. De kinderen waren super braaf. Zo had ik ze nog nooit gezien! De Keniaanse kinderen zijn doorgaans druk (vooral elkaar slaan of bijten zijn geliefde bezigheden), dagen je uit en zijn ongegeneerd (vragen om geld, snoep of waardevolle eigendommen). Maar ik denk dat het voor hun zeldzaam is om op schoolreisje te gaan (slechts de helft van de school ging mee vanwege de financiën) en dat ze zo graag wilden dat de instructies omtrent gedrag strikt werden opgevolgd. Mr. Musa (de Standard 3 teacher) zei de kinderen letterlijk: ‘If you misbehave, I’ll misbehave’. Well, he did! We waren nog geen uur van huis en ik kreeg een smsje van hem: of we later even onder 4 ogen konden praten. Ik stuurde terug dat dat prima was en vroeg waar het over ging. Meneer stuurde terug dat ik zo mooi was, zo aantrekkelijk en dat mijn spontaniteit zijn hart had geraakt, daarom wilde hij mij. Ik schrok me een hoedje (mooie Nederlandse uitdrukking!) en had dit -naïef als ik ben- niet zien aankomen. Musa is een toffe gast, een van de weinige mannen hier waar ik op zou kunnen vallen, maar hij heeft (net als Tony) een vrouw en een baby! Hij is pas 2 jaar getrouwd en zijn kind is 1,5. Mijn mond viel open van verbazing.
Ik vertelde hem eerlijk dat ik niet wist wat ik moest zeggen en dat ik hem mocht, maar dat het daarbij ophield. Ik probeerde hem duidelijk te maken dat een kind en een vrouw doorgaans een dealbreaker zijn. Natuurlijk naast het feit dat in mijn stagecontract staat dat ik me niet met villagers in mag laten en dat ik helemaal niet op hem zit te wachten!
Kenia is inmiddels een ego-trip aan het worden: drie huwelijksaanzoeken (Tony, Matathias en Musa), aanboden voor one-nightstands en dan nog de random ‘I love you’’s… Inmiddels hoort het er allemaal bij en kijk ik er niet eens meer van op. Een boyfriend in Nederland, een vrouw en zelfs kinderen houden niemand tegen. Gelukkig heb ik een contract ondertekend ;)!
Goed, na de ruines en de vlindertuin zonder vlinders gingen we in drie boten de zee op. Ik was niet helemaal voorbereid op een boottochtje, maar de zee zag er niet al te wild uit. Alles ging goed zolang we voeren, maar eenmaal stilliggend, starend naar de vissen werd ik toch een beetje zeeziek. Musa, die natuurlijk op dezelfde boot was gesprongen als ik, kon zijn ogen niet van me afhouden terwijl ik mijn witte gezichtje lichtgroen voelde worden. Ik wierp wat wanhopige blikken terug en keek naar de horizon. Precies op dat moment besloot onze kaptein dat het tijd was om terug te keren naar de kust. Zucht, gelukkig! Ik bleef misselijk en kon niet stoppen met boeren, maar we bereikten op tijd het strand. Ik sprong uit de boot en plofte neer in het zand.
In Malindi zijn opvallend veel Italianen: de locals spreken vloeiend Italiaans (net als in Watamu, de kustplaats waar ik eerder met Meagan heenging). De wazungu liggen in hun ballenknijpers en mini-bikini’s op het strand. Ze vormen een witte kolonie in dit zwarte land en hangen gigantisch de toerist uit. Ik kon het niet helpen om naar ze te blijven staren: zo schaamteloos, zo lui en zoveel rijkdom uitstralend. Ik zag ‘mijn soort’ door de ogen van een Keniaan. En ik voelde een rare soort van schaamte…
Het was inmiddels 14.00uur en we hadden nog niet geluncht. Samen met Mishi, Nancy en William (de kokkinnen en de security guard) verzorgde ik de lunch: pilau. De vrouwen waren die ochtend om 4 uur opgestaan om het eten te bereiden en nu deelden we, op het strand, de rijst uit aan ruim 100 personen! Het was sprookjesachtig: al de kinderen in hun uniformen, de leraren her en der verspreid met een bordje op schoot, allen in hun mooiste outfits.
Een bezoekje aan het museum dat geheel in het teken stond van ‘een vreemde vangst’ en het uitwaaien op een pier met pilaar sloten de dag af en het was tijd om naar huis te gaan. Iedereen was moe en blij: het was een geslaagde dag!
Voor Kiley en mij was de dag echter nog niet voorbij: we zouden samen met Lisa en Kate op het strand gaan koken en eten onder de volle maan. Het was perfect: omdat we zo laat waren haalden we wat chapati and beans in het dorp en liepen daarna naar het strand. Het was pikdonker en struikelden om beurten over stenen, gilden om een reuzeslak en een boomwortel die we voor een slang aanzagen. Giechelend en strompelend kwamen we aan op het strand. We aten, praatten en bespraken de dag. Mijn voet was tegen die tijd weer super gezwollen en pijnlijk.
En dus stond Lisa erop dat ik vandaag naar het ziekenhuis zou gaan voor een röntgenfoto: zo gezegd, zo gedaan. Het duurde uren, kostte een hoop energie en maakte me opnieuw ontzettend kwaad, maar na 3 uur stond ik buiten met een A3 formaat röntgenfoto en een gegipste voet. Ja, je leest het goed: ik heb bijna 4 weken rondgelopen met een gebroken middenvoetsbeentje. Waarschijnlijk ontstaan doordat ik tijdens het hardlopen op een steen ben gestapt. De dokters hadden zich dus behoorlijk vergist (2 bezoeken aan de dorpskliniek en 2 aan de privékliniek in Kilifi waren blijkbaar niet genoeg om een juiste diagnose te krijgen). Nu twee weken gips, geen krukken, 40oC! Ach, er zijn ergere dingen zullen we maar zeggen.
Samen met Lisa strompelde ik door Kilifi, half lachend (kon ik nog meer opvallen en voor schut lopen?!), half huilend (dit was toch wel verrekte vervelend). We waren die ochtend lastig gevallen door een jongen in een buitenwijk, hadden bijna 3 uur doorgebracht in kliniek en ziekenhuis (waar we de resten van een matatu-ongeluk binnen zagen komen, gevangen gekeurd werden en mensen overgaven) en liepen elkaar ondersteunend naar de matatu’s. Met het ongeluk in mijn achterhoofd en de rest van mijn pech (heb naast een gipsen voet ook nog een schimmel infectie in mijn mond en word voor de derde keer verkouden) durfde ik echter niet in een matatu te stappen en besloot ik –tegen beter weten in- op een piki te stappen en door de creek terug naar het dorp te gaan. Hinkelend met een broodzak om mijn voet hielp Lisa met in de boot, ondertussen allebei gierend van het lachen. Eenmaal aan de andere kant vertelde iedereen op onze weg ons hoe sorry ze waren. Dit levert vast weer een nieuwe bijnaam op (naast: Chichiwa, balloonlady, madame, Lucy, Marilou enz)…
Goed, ik zou zeggen: stuur me een fruitmand! Break a leg! Hou je poot stijf enz… En nee, ik kom niet naar huis met de gipsvlucht (die hebben ze namelijk niet vanuit Kenia)!

Ik mis jullie!

  • 15 November 2008 - 07:48

    Papa:

    Hoi dochter, wat een gave foto's weer!!! Maakt me wel heel bewust hoe anders het leven kan zijn (itt de rijkdom die we hier hebben). Met name het schoolreisje levert prachtige plaatjes op, hoewel de chichiwaa foto ook 1 explosie van vreugde uitbeeld. Ga zo door (en haal niet t vaak een wit voetje :-). Kus papa

  • 15 November 2008 - 08:18

    Marijke:

    Lieve Marloes,
    Wat balen van je voet. Je bent stoer!
    Mooie verhalen weer, word maar niet verliefd op een Keniaan, we willen je hier terug!
    Wat een mooie foto's van "je kindertjes" op schoolreisje.
    Sterkte met het pootje.
    Marijke

  • 15 November 2008 - 09:45

    Leonie:

    Heej lieverd,
    wat ben ik blij dat ze eindhulhuk weten wat het is!! Ik vind het knap van je meid, echte doorzetter dat je ook bent! Gewoon even door blijven lopen met een gebroken middenvoetsbeentje...
    Is eigenlijk de sleutel van de postbus al gevonden :$? Loes, ik blijf je volgen hoor :D! Een heel fijn weekend toegewenst en doe rustig aan! Dikke kus en knuffel natuurlijk :D

  • 15 November 2008 - 14:00

    Bine:

    arme loes! Twee weken gips! Wel maf dat je zonder enige ondersteuning gewoon over 'straat' loopt.
    Leuk hoor een schoolreisje en koken op het strand;)
    vanvond misschien naar patronaat..
    fijn weekend liefie!
    kus

  • 15 November 2008 - 14:11

    PIC:

    Kusje op je voetje poppetje! Leuk al die foto's.... ben je afgevallen? hmmmm stomme vraag: ze hebben daar natuurlijk geen weegschaal... hahaha! but lokking good, lokking fine, yes you are ;) Hier gaat ook alles goed. Vanav miss met bientje op stap, gister lekker bij de japanner gegeten en nu mn huisje schoonmaken. Ik mis je!!!!!!!!!! Kusje

  • 15 November 2008 - 14:11

    PIC:

    Kusje op je voetje poppetje! Leuk al die foto's.... ben je afgevallen? hmmmm stomme vraag: ze hebben daar natuurlijk geen weegschaal... hahaha! but lokking good, lokking fine, yes you are ;) Hier gaat ook alles goed. Vanav miss met bientje op stap, gister lekker bij de japanner gegeten en nu mn huisje schoonmaken. Ik mis je!!!!!!!!!! Kusje

  • 15 November 2008 - 18:18

    Dada:

    kenia's coolste! what a stories.. het houdt ook niet op he! awesome pics, life in kenia ziet er in ieder geval wel te gek uit. in hoeverre dat waar blijft valt in twijfel te nemen. keep up the good work, pas op voor lange tenen en succes met je been eh voet! dikke kus op je gypsy king(size) foot..

  • 15 November 2008 - 18:29

    Mariska:

    Haaaalloo Malousha! :D

    Wat balen van je voet! En dat je daar gewoon 4 weken mee rond hebt gelopen, echt bizar en niet heel relaxt... Nu wel de tijd nemen om het te laten helen hè ;)

    Wel weer bizar zeg van die kerel die je nu weer wilde, en dat het ze ook echt geen ruk kan schelen dat ze al getrouwd zijn! Ik vind dat je het er goed vanaf brengt. Ooit zul jij de oude viezerikken in Ruysdael ook goed af kunnen troeven. Als ik ooit je hulp nodig heb, sta je dan voor me klaar?

    Ik vind je foto's dit keer echt veelzeggend! Er staan er ook veel op :D Die grijze met al die kindertjes... die is echt mooi..!

    Sterkte met je gips en de mannen en read you leighter alligator!

    Kus! Maris..

  • 15 November 2008 - 18:30

    Mariska:

    Haaaalloo Malousha! :D

    Wat balen van je voet! En dat je daar gewoon 4 weken mee rond hebt gelopen, echt bizar en niet heel relaxt... Nu wel de tijd nemen om het te laten helen hè ;)

    Wel weer bizar zeg van die kerel die je nu weer wilde, en dat het ze ook echt geen ruk kan schelen dat ze al getrouwd zijn! Ik vind dat je het er goed vanaf brengt. Ooit zul jij de oude viezerikken in Ruysdael ook goed af kunnen troeven. Als ik ooit je hulp nodig heb, sta je dan voor me klaar?

    Ik vind je foto's dit keer echt veelzeggend! Er staan er ook veel op :D Die grijze met al die kindertjes... die is echt mooi..!

    Sterkte met je gips en de mannen en read you leighter alligator!

    Kus! Maris..

  • 16 November 2008 - 09:48

    Danielle:

    Hey lieve loes,
    Kun je niet een lief klein mannetje meenemen in je koffer? ze zien er zo schattig uit op de foto ( eten op het strand).
    dikke knuffel daan

  • 18 November 2008 - 06:06

    Danielle:

    kusje op je voet

  • 18 November 2008 - 09:15

    Bas:

    hey loes,
    wat een avontuur weer.
    klote van je voet zeg. maar stoer dat je door zet.
    je bent niet te stoppen!!
    succes nog.
    kus bas

  • 18 November 2008 - 15:37

    Afke:

    Hoi Marloes,
    Balen van je voet. Houd je taai!
    Groet van de opleiding.

  • 18 November 2008 - 16:20

    Annique!:

    Hey meis!! Jeetje zeg! Twee weken gips! Ben je mooi klaar mee! Vind t echt superknap en stoer hoe je al die "tegenslagen" weer zo goed oppakt en overeind blijft staan (op één been dan ;) )!
    Leuk om foto's te zien, vooral ook van dat schoolreisje en natuurlijk die van Halloween! :D
    En whaha, je hebt 't maar druk met al die huwelijksaanzoeken ;) Nou idd.. een vrouw en een baby!! Dat snap je toch niet!?
    Nou meis, pas goed op jezelf en doe rustig aan met je voet!
    Dikke kus Annique!

  • 19 November 2008 - 14:22

    Marleen:

    lieve loes, vanuit de studiezaal op de vu ben ik weer ademloos je verhalen aan het lezen, goede vorm van studieontwijkend gedrag;)
    Knap hoor,dat je alle mannen van je af kan slaan. En wat ben je een bikkel om gewoon door te lopen met die voet. Veel sterkte hoor, ik hoop dat het gauw geneest.
    En laat de foto's van de dansende mama's maar komen!
    Veel liefs,
    Marleen

  • 20 November 2008 - 08:29

    Mau:

    Oww lieverd.. in het gips.. Dat meen je niet :S.. Wit staat je best goed hoor :D

    Ben weer bezig (na gisteren dat je zusje mij helemaal op de hoogte moest houden in een korte busrit)met bijhouden wat je doet!

    Maar wat een heerlijke foto's.. echt heel leuk "schoolreisje"!

    By the way: ik deel je snotterigheid!

    Have Some Fun!!!!

    Dikke Pakkerd x

  • 20 November 2008 - 08:51

    Nicole:

    Hey lieverd,
    Wat een heerlijke verhalen. Super vervelend van je voet.. heel irritant! Maar je weet nu iig wat er aan de hand is! Heel veel sterkte met je gipse pootje, geniet en ga zo door!
    Dikke kus xx Nicole

  • 21 November 2008 - 18:52

    Marlies:

    He Loes, hier Lies,
    Meid ,wat een avonturen.
    Vervelend (nog zacht uitgedrukt) zo'n gipse pootje in die hitte.
    Zeg. neem die aanbidders mee naar Holland en begin een harem. Nee hoor, doe maar niet.
    Je krijgt een dikke kus van Maarten en een hand van Arnout en een dikke kus van mij en de hartelijke groetjes met een zoen van Ron.


  • 25 November 2008 - 13:37

    Mirrieborg :

    hey marloes! wat een verhaal weer! wat een pech met je voet, dat zal nog wel flink gaan jeuken. Geen breinaalden (als ze die al hebben) gebruiken, maar zo nu en dan wat druppeltjes steriolon of als je dat niet bij je hebt betadine/jodium (krijg je ook een gelijk een mooi kleurtje van)
    succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Takaungu

Mijn eerste reis

Stagelopen en vrijwilligerswerk doen in Takaunga, Kenia

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2009

Aftellen

19 Januari 2009

Tip, top, toe

17 Januari 2009

Ziek, zwak, misselijk :P

07 Januari 2009

Popi

02 Januari 2009

Gelukkig 200Neger/n
Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 318
Totaal aantal bezoekers 67143

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: