Vervolg Malawi - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Vervolg Malawi - Reisverslag uit Mbeya, Tanzania van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Vervolg Malawi

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

16 December 2008 | Tanzania, Mbeya

Daar is ze weer!

Iedereen bedankt voor de leuke reacties op mijn kerstkaarten! Sorry als ik iemand vergeten ben of als de TNT het laat afweten... ;)
Over de Nederlandse post gesproken trouwens: in Malawi het ik heel wat grijs/ rode jassen met TPG/ PTT post op de achterkant gezien! Nogal vreemd, moet ik eerlijk zeggen. Maar dat siert de PTT dan weer wel!

Goed, waar was ik gebleven?
Oh Nkhata Bay (pap, heb je de atlas erbij?). We hadden viavia goede verhalen gehoord over de baai en een backpackers lodge. Dus daar gingen we naartoe. Voor een prikkie sliepen we in een prachtige dorm room, hadden we warme douches (die zijn nogal schaars in Afrika) en een prachtig uitzicht. De bar was afgeladen met wazungu ('whities') en bood een uitdagend groot menu. Maar Lisa en ik voelden ons nogal overdonderd. Al die andere reizigers?! En de drank, de luide muziek en dezelfde verhalen over and over again... (waar kom jij vandaan? Waar zijn jullie tot nu toe geweest? blabla)
Dus zonderden we ons af: we verscholen ons op een bankje aan het water, genoten van de lichtjes van het dorp en aten een fantasievol diner: brood, perziken, bananen en appels. Met als toetje gummibeertjes. Een feestmaal. We dronken een biertje en doken toen het stapelbed in de dorm in (tenminste dat dacht ik: want ik stuitte op een mede-dormer en schrok me een hoedje). Ik sliep die nacht, gewapend met oordoppen, in een vuil, scvhokkend (van duistere activiteiten van mijn onderbuurvrouw) bed...
De volgende ochtend stonden we vroeg op, betaalden onze rekening (biertje was 80cent) en verlieten mzungu-ville. We daalden af naar een prachtige plek in dezelfde baai waar we onze eigen bamboehut hadden, 'cute' obers en rust. We huurden een kayak (ontdekten ons eigen strand, kregen de slappe lach en kramp in onze armpjes), aten pizza in het dorp (met Fanta Pineapple!) en deden een poging souvenirs te kopen (lees: we deden een poging, succesvol is anders...). We werden achtervolgd door twee zwerfhonden (ik kan wel een puppytraining gebruiken, want we kregen ze niet afgeschud) en kletsten met onze lieve Malawiaanse barman. Gilbert maakte ons aan het lachen door de aanwezige Russen (die werkelijk waar geen woord Engels spreken) duidelijk te maken dat hun eten klaar was (groteske gebaren van het voedsel in de mond stoppen en het woord FOOD).
Goed, na twee biertjes, storten we in. Lisa vroeg me of ik klaar was om naar bed te gaan (we crashen nog steeds tussen 8 en 9 op ons matrasje): ' Ready, Freddy?', waarop vermoeid mijn bevestigende antwoord was: 'Yeah, I am Freddy'... We rolden bijna van onze barkruk en strompelden naar onze hut.En ik had weer een nieuwe nickname...
Wat een heerlijke relaxte dag! Zoals vakantie bedoeld is... En eindelijk een local gesproken! We waren tevreden.
De volgende dag gingen we terug naar Mzuzu, door naar Rumphi en Vwaza Marsh (een National Park bekend om zijn olifanten). De weg naar Rumphi verliep zo goed als vlekkeloos, maar toen moesten we nog een lift zien te vinden naar Kazuni, voor het donker werd. De Rumphianen stuurden ons allen in een andere richting en het was zaterdag dus vertelden anderen ons dat er helemaal geen verkeer in het weekend het park in ging. Uiteindelijk hopten we achterop een pick-up: met de splinters in ons achterwerk, de hand van een opdringerige Malawiaan op Lisa's been, mijn voeten slapend en mijn knie in iemand boezem hobbelden we 35 km naar het hek van het park. Het duurde ruim 2 uur voor we er waren en we knepen hem nogal of we er uberhaupt wel gingen komen (niemand sprak Engels, terwijl dit de nationale taal is) en het begon donker te worden. Net voor 18uur zagen we echter een meer opdoemen en stopten we bij een hek. We waren gearriveerd! Opnieuw hadden we ons eigen bamboehutje en een plek om vuur te maken! Cool!
Ik starte het vuur, Lisa ronselde de pannen en we genoten van de zonsondergang. We hoorden nijlpaarden uit het meer knorren, vogels fluiten en muggen zoemen.
We aten noodles (met insect-extract) en als 'appletizer' (gezien in een menu in Malawi) aten we onze M&M's. Appletizers zijn onze gewoonte geworden. Bij gebrek aan groenten en goed eten in Malawi zijn we deze gewoonte begonnen. De keuze van onze appletizers bestaat doorgaans uit:
- Chocola (elke soort, elk formaat)
- Chocoladekoekjes
- Vanille/ aarbeikoekjes
Het menu is dus nogal beperkt...;)

Goed, een wandelsafari in de ochtend met Alfred: we zagen de nijlpaarden van dichterbij, spotten bavianen (natuurlijk moest ik weer gillen en wijzen als een klein kind toen twee reusachtige mannetjes elkaar achtervolgden), antilopes en bushbucks. Geen olifanten en buffels helaas (het is regenseizoen in Malawi en dan blijven de meeste dieren in het bos).
Na 2,5uur wandelen besloten Lisa en ik (voor het eerst in 7 weken) weer te gaan hardlopen!!! Ik dacht dat ik doodging na 15 min. heuvelop en -af. Maar het voelde goed! Geen last van de voet, geen last van de schenen! Perfect.

Na twee nachten genieten van Kazuni en Vwaza Marsh gingen we terug naar Chitimba om onze laatste dag te genieten van het meer en de zon. Ze hadden echter geen slaapplek voor ons en we besloten verder te gaan naar Karonga.
Lisa was ziek, maar we moesten terug richting de grens. Ik sleepte haar van plek naar plek, maar veel was te duur of vol...
Uiteindelijk vonden we een kamer in een goedkoop en lwaaiig motel.

En nu zijn we weer in Tanzania. De volgende keer (ws vrijdag) hopelijk foto's en meer vanuit Mombasa, onze thuisbasis...
Dikke knuffel!

PS De freddy grap viel een beetje tegen huh?! ;)

  • 16 December 2008 - 15:03

    Mama:

    He meiden,

    o o wat maken jullie toch veel mee:-) En wat de kleding van de PTT betreft ik weet nog dat we onze spullen in moesten leveren, zodat alles naar Afrika gestuurd kon worden. En....het bewijs is nu dan echt geleverd dat dat dus echt gebeurde:-)
    Nog een fijne (terug) reis en veel liefs vanuit een mistig en ijskoud Heemskerk.

    Kus en hugs mama

  • 16 December 2008 - 15:06

    Maris..:

    Twee reacties op 1 dag, wow Malousha, je treft het maar! ;)

    De Freddy grap valt inderdaad een beetje tegen, maar als je moe bent kun je zo ongeveer overal om lachen want dan ben je toch slap :D

    Maarehh, als je het nu al niet prettig vind om whities tegen te komen en te vertellen wat je gedaan hebt, hoe ga je dat dan doen als je straks back in NL bent?! ;)

    Have fun nog even. Kus. Maris..


  • 16 December 2008 - 16:52

    Bine:

    Waúw! Te gek al die wilde dieren! Dat is nou echt 'Africa'..
    Genietse!
    Hier op de Wijk aan Duinerweg is het gezellig met een grote kerstboom en kaarsjes enzo:)
    Dikke kus

  • 16 December 2008 - 18:09

    Annique:

    Heey meis! Wat een boel avonturen weer, gaaf hoor! Geniet ervan! Kus Annique!

  • 16 December 2008 - 20:56

    Leonie:

    Heej Lievie,
    Wat heerlijk dat je weer normaal kan hardlopen zonder enige pijn! Heerlijk he die vrijheid!
    Leuk dat jullie het zo naar je zin hebt, en een slaapplek vinden voor een beetje een redelijke prijs is al een avontuur op zich! Ben wederom (en nog steeds!) benieuwd naar je foto's!
    Ik ga weer even verder met je brief - morgen gaat hij de bus op hoor! Hoelang zal de reis dit keer duren ;)?! Een hele dikke kus (K)

  • 17 December 2008 - 16:32

    Marleen:

    hee marloes! wat fijn dat je het zo leuk hebt! het klinkt helemaal fantastisch! ook blij om te horen dat het zo goed gaat met je voetje. doe de wilde beesten de groeten! X

  • 19 December 2008 - 11:16

    Marijke:

    Hoi Freddy,
    Ik vond het juist een leuke grap.
    Ik hoorde gisteren ook een leuke grap voor de lift in Helio. Er stonden een man en een vrouw voor de lift met hun dochter. Zegt die dochter tegen die moeder: heb je die portemonnaien nieuw? Zegt moeder: nee, die heb ik al jaren. Waarop die man zegt: ja, ik heb jou ook al jaren!
    Mmm...net zo leuk als de ready Freddy grap?
    Leuke verhalen weer hoor Marloes.
    Dikke kus

  • 19 December 2008 - 14:29

    Marleen:

    hahaha 'appLetizer' dat vind ik pas een goede grap! :D XX

  • 21 December 2008 - 13:33

    Danielle:

    Hi Loessie,
    Mooie foto's en lekker verhaal weer. Grappig dat je Mombassa al je thuis noemt. Nog een fijne tijd.
    Liefs Daan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Mbeya

Mijn eerste reis

Stagelopen en vrijwilligerswerk doen in Takaunga, Kenia

Recente Reisverslagen:

27 Januari 2009

Aftellen

19 Januari 2009

Tip, top, toe

17 Januari 2009

Ziek, zwak, misselijk :P

07 Januari 2009

Popi

02 Januari 2009

Gelukkig 200Neger/n
Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 67137

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: