Er is een tijd van komen... - Reisverslag uit Nyali, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Er is een tijd van komen... - Reisverslag uit Nyali, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Er is een tijd van komen...

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

17 Juli 2011 | Kenia, Nyali

'en een tijd van zijn...' (zou Kim bloedserieus als een Nederlandse uitdrukking kunnen gebruiken)

In de afgelopen 7 maanden dat ik hier al ben heb ik heel veel geleerd: over mezelf, over Kenia, maar ook over mijn collega en vriendin Kim. We hebben ontzettend veel tijd samen doorgebracht (lees: samenwonen, samen werken en regelmatig samen slapen) en dat heeft me o.a. verteld dat Kim Nederlandse uitdrukkingen niet altijd helemaal juist gebruikt, tot grote hilariteit van ons beiden. Het moge duidelijk zijn: hoe vaker Kim de plank missloeg, hoe groter de lol. Dit verslag draag ik met hier en daar een flauwigheidje dan ook op aan Kimmelepimmelewoepsie!

Na 7 maanden (bijna) alles samen doen viel het afscheid ons beiden erg zwaar. Met een knoop in onze keel en een brok in de maag namen we afscheid. Kim wilde niet naar huis en ik wilde stiekem ook niet dat ze ging. Ik ging daarna een meeting met de ouders in en Kim stapte in de bus naar Nairobi. Ik drukte haar op de nier dat de tijd in de bus een goede overgang zou zijn. Nog even tijd om uit het raampje naar het geweldige landschap te staren, je laatste zebra of olifant te zien langs de kant van de weg. Nog even relaxen tussen de druktes in. Want ons project gaat als een trein (niet zo'n Tanzaniaanse maar meer als die naar Parijs!), wat een vaart en wat gebeurt er veel onderweg! En in Nederland zou Kim zich weer op de arbeidsmarkt moeten gaan begeven, na hier te hebben geleefd als een God in Belgie. Ok, niet helemaal maar wat hebben we genoten! Voornamelijk van de workaholic uithangen, maar ook zeker van alles ertussendoor!

Kim in de bus, ik in een meeting met alle ouders. Wat een gek gevoel! Ik vertelde de fieldworkers dat ik er niet helemaal bij was... Het is zo gek hoe hier dingen die helemaal niet gewoon zijn, toch wennen en die je je dus wel eigen maakt. Dit besefte ik me al te meer toen Leanda hier was 3 weken geleden en toen Joyce, Mark en hun dochter Magali de Rooy op bezoek kwamen afgelopen donderdag. Kim was net weg, de meeting begon wat chaotisch en toen kwamen er ook nog mensen op bezoek. Viavia hadden zij van ons project gehoord en wilden hun vakantie in Kenia graag combineren met een kijkje in het ontwikkelingswerk en het 'echte Kenia'. Ik hoorde mezelf ratelen en vertellen wat we nu allemaal doen. Ik vertelde sommige dingen die ik in het begin zo heftig vond alsof ik Peter Timofeef was die vertelde dat het morgen WEER gaat regenen. Ik somde feitjes op die schokkend zijn, maar inmiddels er zo bijhoren. Joyce stelde superveel vragen en het was zo leuk om weer even anders over dingen na te denken en een nieuwe kijk op de dingen te horen. Ik nam ze mee door het dorp en liet ons het kantoor in aanbouw zien. Het was zo fijn om geinteresseerden in ons midden te mogen hebben en die vanuit Nederland toch maar helemaal hierheen komen!

En zo was het ook met Leanda, aan de ene kant zo vreemd, maar ook zo vertrouwd! En de dingen die er hier bijhoren: een kakkerlak op de grond in het restaurant, een gat in de grond als wc, de warmte, oude blanke mannen met jonge donkere meiden, een afspraak die de hele dag in beslag neemt, waren door Leanda weer even vreemd. Het feit dat zij door sommige dingen helemaal ondersteboven was, deed me weer even terugkijken. Het maakte maar weer eens duidelijk in wat voor bizarre wereld je hier zit! Hoe groot de verschillen (kunnen) zijn.

Ook Joyce en Mark openden weer even mijn neusgaten toen ik hun wat meer vertelde over de leefsituatie in Utange: een op de vier geboortes gaat hier fout, gemiddels 1 op 10 is hiv/aids besmet, mannen verlaten het nest zodra een kind gehandicapt wordt geboren, van de generatie boven de mijne is ongeveer 50% analfabeet, mensen leven gemiddeld van 0,80euro per dag en NEE, dat is niet normaal! Sommige kinderen in ons project hebben geen dak boven hun hoofd, sommigen krijgen maar 1 maaltijd op een dag, scholen kampen met allerlei uitdagingen en de grootste oorzaak is toch echt armoede. En dan slik je wel even als je onze meeting ons een golfplatendak verlaat, als je weer naar je hotel gaat of 's avonds nog even ergens een biertje gaat drinken. Natuurlijk sluit je je ogen niet, natuurlijk kijk je niet weg, maar het gaat je niet in de warme kleren zitten. Nu hoor ik je denken dat ik uit solidariteit met sommige mensen niet meer eet, maar dat is toch echt niet waar ;).

Het is me weer even duidelijk geworden hoe sommige dingen zo gruwelijk zijn, maar at the same time ook de mooie dingen! Want het feit dat je minder gevoelig wordt voor bepaalde aanblikken, bepaalde situaties en bepaalde hulpvragen maakt wel dat je beter hulp kunt bieden en zelf ook een stuk beter kunt slapen 's avonds. Ik denk soms weleens dat dit jaar voor 10 telt, alleen al qua levenservaring. En ik houd ervan! Ik leef!

Gisteravond was ik weer even in mijn oude dorp Takaungu met mijn vriendinnen Kate en Devina. We hebben heerlijk een avond op het dakterras zitten kletsen, echt een lekkere meidenavond! Maar ook onder ons, drie jonge dames die een ommezwaai in hun leven hebben gemaakt door in Kenia te gaan wonen rees de vraag hoe het komt dat de scheidslijn tussen leven en dood zo dun is en hoe het kan dat je zelf opeens ook als een Keniaan gaat denken? Opeens ben je aan die andere kant, is het een deel van het leven, zeg je dingen als 'dan zal God het wel zo gewild hebben' en lig je er 's avonds niet meer wakker van. Zeg je zonder te knipperen 'nee' tegen een willekeurige jongen op straat die je om geld vraagt voor zijn vaders begrafenis. Zijn we ongevoelig geworden? Doet het ons echt niks meer? Kan het ons niks schelen? Of is het gewoon zelfbescherming? Er blijven dingen die je heel erg aangrijpen, er blijven dingen die hier elke dag gebeuren die wij als onmenselijk en ongelooflijk zouden beschrijven. Maar iedereen vindt zijn eigen manier om daarmee om te gaan.

Wees niet bang, op een meidenavond hebben we het hier in Kenia ook gewoon over het andere geslacht, drinken we ook een wijntje en gooi ik er regelmatig een schaterlach uit. Maar de alledaagse dingen zijn hier niet zo alledaags en dat komt dus ook ter tafel.

Dus ja, ik doe heel bijzonder werk en leid een uitdagend leven! And: I'm loving it!

De vraag van vandaag is: Kim, hoe was je kaassouffle? (onderwerp van gesprek van de afgelopen 6 maanden).

Dikke kus vanuit Davies' en mijn appartement in Nyali

  • 17 Juli 2011 - 16:35

    Annique:

    Meis, wat een verhaal weer! Indrukwekkend, krijg er kippenvel van..
    Take care!
    Liefs, Annique

  • 17 Juli 2011 - 16:40

    Janette:

    Af en toe spiek ik even op je site en ik zie nu dat je net gepost hebt. Ik heb echt ongelofelijk veel respect voor het werk wat je daar doet en hoe je omgaat met al die mooie, bijzondere, moeilijke, .... dingen die je tegenkomt. Succes en plezier!!


  • 17 Juli 2011 - 17:15

    Lydia Aka Mom:

    Lieverd,
    zo ver weg, maar na zo'n verhaal zo dichtbij:-)

    Dikke kus mama

  • 18 Juli 2011 - 06:55

    Lean:

    Whoehoe samenwonen!!!!! Gefeliciteerd fruppeltjes (?)
    Mooi verhaal weer PICie.
    Ben inmiddels bijgekomen van de schok hoor ;-)
    Up-date weekend NL: donderdag gegeten bij mama Leo & pa Joost (en Niels van M'reen ontmoet), vrijdag bbq @ Bienie & Nielie, zaterdag vakantieverhalen ophalen @ Den & Jud, gister EZELROCK (top 100 op Nieleplein) en vandaag weer aan het werk maar straks lunchen met Boutje :-) Dikke kus (ook voor mister D)

  • 18 Juli 2011 - 09:52

    Leonie:

    Wat kan je toch heerlijk schrijven zeg! Daar kan je wel je werk van maken als je je huidige zat bent... ;-)

  • 19 Juli 2011 - 06:59

    Ellen:

    He Loes!

    Wat een verhaal weer! Denk dat niemand zich echt kan voorstellen hoe je leven daar nu is, behalve jij! Het klinkt zo indrukwekkend! En ik geloof ook dat dat het is!

    Wel heel mooi dat je nu, zeg een jaar na afstuderen, gewoon helemaal je draai hebt gevonden :)

    Kus Ellen die heel trots op je is!!!

  • 20 Juli 2011 - 11:14

    Maureen:

    En bedankt.. Ik pik een traantje weg achter me bureau.. Prachtig verhaal loes.. Mis je xx

  • 27 Juli 2011 - 16:16

    Danielle:

    Loessie, ook nog even een berichtje op de site. Verhaaltje over mij en de kleine man vind je in je inbox ;-). Wat een gemis zo zonder Kim voor je, maar gelukkig een lieve man met wie je nu een appartement deelt! Het is goed om je af en toe weer helemaal te realiseren wat een groot verschil er is tussen de landen, maar zoals je zelf zegt; het werk zul je beter kunnen doen als je daar niet iedere dag bij stil staat. Zet hem op en ga zo door, je bent een topper. liefs

  • 10 Augustus 2011 - 09:08

    Sanne:

    Lieve Loes,

    Wat een mooi verhaal weer! Word er stil van.. Het zet je echt even aan het denken.. Meis, vind het zo top wat jij daar allemaal doet!! Heb diep RESPECT voor jou!! Take care! Liefs, Sanxx.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 67122

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: