Dikke huid, dunne poep - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Dikke huid, dunne poep - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Dikke huid, dunne poep

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

20 December 2010 | Kenia, Nairobi

Hoi!

Sommige mensen liggen bij deze titel al in een deuk, dubbel of in de welbekende scheur. En dat is natuurlijk de bedoeling, want zo ironisch als het klinkt is het ook...

Wij (lees: drie lachende blonde verschijningen uit Nederland) lopen hier elke dag door de drukke hoofdstraat van Mtwapa. Een straat waar je je ogen uitkijkt: matatu (personenbusjes) scheuren voorbij, motoren rijden kriskras door elkaar, mensen op fietsen, mannen met karren vol jericans met water en vrouwen in kleurige doeken passeren je. Er is overal en altijd markt en de straat is nou niet bepaald naaldhakken-proof. Kortom: een straat waar je goed schoeisel, twee ogen en oren en een dikke huid nodig hebt. Niet alleen om je te beschermen tegen alle invloeden van buitenaf zoals de zon, maar des te meer tegen alle opmerkingen en afzetterijtjes.

We hebben alledrie al random 'I love you's' ontvangen, Kim is al geknepen (zie haar reisverslag) en met dicriminatie wat betreft betalingen betreft zijn we na deze week alweer experts. Doorgaans leveren dit soort dingen grappige situaties op. Zo vroeg ik Kim en Annemiek gisteren toen ik mango's wilde kopen: 'Ehm, gaan we ons vandaag af laten zetten meiden?'. Schouderophalend betaalden we toen maar 25cent voor een mango, ipv de 15cent die deze normaal kosten. Dat klinkt misschien als geen bedrag om je druk over te maken, maar ik blijf een vrouw van principes. Ook in de matatu veroorzaakt onze huidskleur regelmatig strijd: een ritje gaat al gauw 3x over de kop (gelukkig alleen figuurlijk tot nu toe) en gelukkig zit er meestal wel een Keniaanse feministe of man met dikke huid in het voertuig die het voor ons opneemt. En zo niet, dan houden we stug vol... Door meer te betalen verpest je het namelijk gewoon weer voor jezelf voor de volgende keer.

De dikke huid komt dus langzaam terug. We hebben ons al een aantal keer laten verbranden aan onze blanke velletjes, maar polepole (langzaam aan) zullen we echte Kenianen worden. De huid wordt dikker en de poep langzaam dunner.

We zijn er niet trots op, maar het wordt inmiddels wel weer een terugkerend gespreksonderwerp. Het heerlijke eten, maar zo verschillende van de Nederlandsche pot, zorgt inmiddels voor wat leegloop zo nu en dan. Zorgwekkend? Nee, het hoort er een beetje bij. Zo zaten we afgelopen donderdag in een cafe'tje. Erg lokaal, erg schattig, maar ook erg donker. Bestellen lukte alleen in het Swahili en de helft van alle gerechten op het bord (geprijsd in een prijsklasse voedselbank) waren niet aanwezig. We bestelden kool, chapati en de smakelijke welbekende spinazie van hier. We smikkelden en smulden, tot er bij mijn laatste happen wat gruis van het plafond naar beneden viel. Roet in het eten? Ja, dat kun je wel zeggen. Gelukkig waren het de laatste beetjes en lachend rekenden we onze rekening (3,60) af, voordat het cafe zou instorten.

Kim vroeg zich tijdens het eten al hardop af of haar Hollandse maagje de inhoud zou kunnen verdragen. Ze had immers gelezen dat het 'echte lokale eten' in het begin van je verblijf wordt afgeraden. Ik vind dat soort dingen altijd nogal overdreven, maar een keer raden wie er die avond als eerste op de wc zat...

Een dikke huid, keiharde onderhandelaars, maar jammer genoeg ook dunne poep. Ik heb het hier ontzettend naar mijn zin, ik geniet elke dag, maar ik zeg altijd maar zo: je kunt niet alles hebben!

Mocht je wat diarreeremmers op willen sturen, dat kan! Vandaag hebben we een postbus geopend. Deze staat op mijn naam en je kunt je envelopjes dus op de bus doen richting:

PO Box 747
80109 Mtwapa
Kenya

Let op: voor pakjes moet ik per dag dat ze opgeslagen liggen betalen, dus laat me even weten als je iets op de bus doet dat niet door de brievenbus past!

  • 20 December 2010 - 16:33

    Marijke:

    Erg gelachen om je stukje Marloes. Ikhad laatst hier 3 dagen de dunne (echt lang vond ik dat) dus Imodium gekocht. Dat kan ik echt aanraden, na 1 pil gelijk gestopt (voor dágen!!!).
    Maar wrs komt de kenyaanse poep daar dwars doorheen, ha,ha.
    Blijf lekker genieten girl!

  • 20 December 2010 - 16:36

    Leonie (kleine:P):

    Heej Lievie,

    Wat fijn te lezen dat het (wederom!) nog zo goed met jullie gaat. En een woning gevonden, gefeliciteerd! Dus einde van deze maand krijgen jullie de sleutel!
    Een prachtige titel Loes en wat ben ik blij met jullie postadres :D!
    Geniet alsjeblieft van het mooie weer, je weet niet hoeeeveeeel ik jaloers op jullie ben! Er is hier zoveel sneeuw gevallen dat ik morgen maar met de benenwagen naar het station ga. Heb gisteren ook een aantal keer met spinnende banden gestaan! Veel plezier en groetjes aan de meiden! Dikke knuffel en kus

  • 20 December 2010 - 16:43

    Otto :

    Ja, mag ik dan een van de eerste zijn dit keer? Leuk, leuk. Alle onderwerpen klinken bekend in mijn oren. Maar ik heb het gevoel dat jullie binnen twee weken helemaal ingeburgerd zijn. Top!

  • 20 December 2010 - 17:16

    Daniel :

    Hey Marloes! Ik zie dat je het alweer erg naar je zin hebt daar. Heel veel plezier daar, gooi het er allemaal maar lekker uit terwijl je geniet van het keniaanse eten!

  • 20 December 2010 - 17:56

    PIC:

    :)

  • 20 December 2010 - 21:43

    An3s(van Die Hoeken):

    Loes!

    Topper! Genieten weer je verhalen, ik lees ze met een glimlach! Geweldig! En als we het toch ongeneerd over de ontlastingperikelen gaan hebben: in winters Nederland aan de snert en boerenkool, de ideale ingrediënten om lekker te gaan föhnen! :-p Ga zo door tijger, fijne feestdagen, veel plezier en doe voorzichtig!

    Dikke kus,
    Andries

  • 21 December 2010 - 08:43

    Bine:

    Leuk leuk leuk Loesje!
    Hier is het andersom haha:
    Dunne huid (k-koud!) en dikke poep ;)

    Enjoy! Dikke kus

  • 21 December 2010 - 08:44

    Bine:

    o ja, natuurlijk ga ik gebruik maken van het postadres! :D

  • 21 December 2010 - 13:13

    Yvonne:

    Loes! Nou indd, ik lig in een scheur hier! Je weet wel hoe je het moet brengen ;). Ik ben jaloers op jullie dikke huid en dunne poep... Ruilen? Hier is het zooo glad (ik als schijterd op de weg) dat ik ook naar een straaltje zon verlang! Meid, geniet er lekker van en hele fijne dagen!! Liefs Von

  • 21 December 2010 - 19:09

    Mama Lia:

    Hoi Marloes,
    Geweldig zoals jij jouw stukjes van je beleving aldaar beschrijft. Ik geniet er veel van. En..... zo krijg ik nog meer zicht op het leven daar. Geniet met volle teugen en pas goed op elkaar.

    Groetjes van een toch nog beetje bezorgde moeder van Kim

  • 22 December 2010 - 16:55

    Lean:

    Zo, hoe was de activiteitendag? Mijn vrije dag heb ik bibberend en bevend doorgebracht. F*cking hell wat een kou en gladheid... ik ben niet zo angstig aangelegd maar rijden met dit weer vind ik niet zo leuk.

    Anyway mijn ouders zijn gisteren terug gekomen uit Birma. Zij keken ook hun ogen uit van Nederlands Winterwonderland.

    Afgelopen vrijdag stond een sauna bezoekje in het oosten v/h land gepland.. Ken je dat verhaal van de drie meisjes de zouden gaan? Ze gingen niet! ... Althans niet naar de Zwaluwhoeve wel naar Ridderrode! Het was heerlijk en ik verlang nu weer zo naar die warmte van toen of naar die van Kenia!

    Fijne kerst lievie, xxxxxxxxxxxxxx

  • 22 December 2010 - 17:01

    PIC:

    Leuke fotos op de site van je reisvrienden :D

  • 22 December 2010 - 18:34

    Mama Van PIC:

    Hoi Marloes,
    Geniet van het leven.
    Ik wens je fijne feestdagen en een gezond, goed, successvol, vredig en liefdevol 2011.
    Ik ga je volgen. Leanda mist je nu al !
    Het moet natuurlijk eerst weer wennen dat het contact nu op een anders manier plaats vindt.
    Groeten Lia Nijman.

  • 24 December 2010 - 12:18

    Femke:

    Merry Christmas uit het koude en nog steeds witte Haarlem!

  • 26 December 2010 - 10:06

    Mama:

    thinking of you:-)

    lots of love

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 333
Totaal aantal bezoekers 67117

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: