Rozengeur en.. wodka lime! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Rozengeur en.. wodka lime! - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Rozengeur en.. wodka lime!

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

28 December 2010 | Kenia, Nairobi

Lieve lezers,

Toen ik naar Kenia vertrok wist ik wel dat dit komende jaar niet louter rozengeur en maneschijn zou zijn. Het is hier niet elke dag vakantie en ik moet ‘gewoon’ werken. Er is hier een hoop dat je niet in de koude kleren gaat zitten en het is niet altijd makkelijk om altijd op te vallen. Toch bevalt het simpele leven, de ‘celebrity-treatment’ en de warmte me weer ontzettend!
Dat ik binnen twee weken (en nota bene met kerst) al een hoop voor mijn kiezen zou krijgen had ik echter niet verwacht…

Het project loopt voortvarend: we hebben al een hoop belangrijke mensen gesproken die ons kunnen helpen, we hebben kinderen en hun ouders ontmoet en zijn met ze gaan praten. De activiteitendag van afgelopen woensdag werd heel anders dan verwacht, maar dat is eigenlijk met alles hier. Het was een mooie ontmoeting met verschillende kinderen en ouders die allemaal anders tegenover hun kind en ons stonden. We hebben weer veel ontdekt over de houding tegenover de kinderen (het probleem is medisch, de kinderen zijn niet zo geboren, medicijnen zullen helpen etc). Geld is een eeuwig probleem, maar gelukkig zijn er ook kinderen die al meteen een onuitwisbare indruk maken… Zo is Joto (zijn naam betekent hitte) een jongen van 15 die mijn hart heeft gestolen. Hij moet het helemaal in zijn eentje rooien en is afgelopen woensdag dan ook alleen naar de activiteitendag gekomen. Joto heeft een spraakgebrek en heeft problemen met zijn motoriek, zijn vader wil niet voor hem zorgen en zijn moeder kan hem simpelweg niet onderhouden. En dus zorgt Joto voor zichzelf. Hij verkoopt water (bij putten of bronnen worden jerrycans gevuld en deze worden dan in een kar waaraan wat schroot zit dat een typisch geluid maakt rondgebracht en verkocht voor 15 cent) en is daarmee in staat om eten te kopen en voor zichzelf te zorgen. Hij legde zelf uit hoe ‘zijn tong het niet doet’ en was duidelijk trots om ons te laten zien dat hij niet bij de pakken neer gaat zitten. Hij is ontzettend leergierig en heeft zin in de toekomst. Echt een rolmodel voor de rest van de kinderen (en ouders) dus! Na afloop van alle verhalen en gesprekken was er cake en hebben we met ballonnen gespeeld.

Het waren geweldige dagen waarin we zo blij en trots waren: we hadden concrete meetings gehad, mensen ontmoet, onze gezichten laten zien, de papieren voor het huis getekend en nieuwe vrienden gemaakt… En toen kwamen er een aantal dingen op mijn pad die vooral voor mij erg moeilijk waren. Donderdag werd ik in een matatu bestolen: mijn portemonneetje uit Takaungu met daarin 40euro aan potgeld, een kettinkje van mijn oma, de papieren van onze postbus en de SIM-kaart van mijn Lycanummer zijn weg. Het geld interesseert me niet en ook over de papieren, mijn sim-kaart en het portemonneetje zelf kan ik niet wakker liggen. Logischerwijs vind ik het kettinkje wel heel erg en is het gevoel dat iemand gewoon jouw spullen onder je neus (ik had mijn tas op schoot!) weggrist echt afschuwelijk. Gelukkig is er verder niks gestolen, want we liepen met een bulk geld op zak omdat we meubels gingen kopen.

Het shoppen voor meubels was verschrikkelijk, maar hilarisch op hetzelfde moment. We hadden een onderhandelaar meegenomen, moesten ons regelmatig verstoppen en het was wachten, wachten, wachten. Eerst heeft het een dag geduurd voor we twee bedden en twee matrassen hadden, de volgende dag zijn we de hele dag op pad geweest voor een bank, twee stoelen en een salontafel. Gisteren hebben we een eettafel en 4 stoelen gekocht (helemaal zonder hulp en het is zo mooi geworden!). Het vervoer naar ons nieuwe huis toe was dan vervolgens het volgende obstakel: met een kar (getrokken door twee mannen), een tuktuk (driewieler brommer met laadbak) of pick-up. Uiteraard moest je hier dan ook weer voor betalen. Het heeft mooie kiekjes en grappige momenten opgeleverd, maar ook wel wat frustratie. Want hoe krijg je twee bedden mee op een driewieler? En hoe worden die thuis dan weer in elkaar gezet? En een bank door de deur passen is toch ook weer altijd een creatieve bezigheid…

Gelukkig brak kerstavond al snel aan en zijn we lekker gaan stappen! Eerst lekker uit eten (zie Annemiek’s blog voor foto’s) met goede wijn, een cocktail toe en daarna de kroeg in! Het was superdruk overal en erg heet! We dansten tot diep in de nacht en de alcohol vloeide rijkelijk…
De volgende dag was het opstaan zwaar en bewogen we ons traag door de dag. We zouden kerst vieren bij mijn gastgezin en samen met Kate (Amerikaanse die hier al een aantal jaar is en ook voor het project werkt waarvoor ik twee jaar geleden vrijwilligerswerk deed). We arriveerden pas tegen schemering in Takaungu en werden werkelijk overal uitgenodigd. We kregen op elke hoek van de straat eten en drinken aangeboden en werden steeds opgehouden. We hadden een superkitscherige taart gekocht voor mijn familie en wijn voor bij het eten met Kate en andere blanken in ons oude ‘office’.

Ik was blij om mijn broers en zussen weer te zien, het was gezellig en we kregen uiteraard weer eten… Ik genoot van alle liefde en gezelligheid om me heen. Totdat ik te horen kreeg dat Khadija, mijn gastmoeder, vanuit Nairobi zou vertrekken naar Saudi Arabie. Mijn alleenstaande moeder laat hiermee 8 kinderen (in de leeftijd van 12-24 jaar) achter omdat ze denkt in Saudi Arabie wel geld te kunnen verdienen. Ik ben heel verdrietig en vind het zo oneerlijk dat hun leven zo moet zijn. Het gezin heeft het gevoel dat ze geen andere keus hebben dan dit en dat breekt mijn hart! De kinderen zitten de komende twee jaar zonder moeder, een moeder die niet weg wil, niet weet waar ze terecht gaat komen en waarschijnlijk nauwelijks in de mogelijkheid zal zijn contact met ze te hebben. Ik bewonder deze vrouw enorm: ze is zo sterk en leeft al sinds ik haar ken voor niemand anders dan voor haar kinderen, maar dit gaat echt te ver! Ik heb haar huilend opgebeld, haar geprobeerd om te praten, ik heb haar een baantje als onze ‘housegirl’ geboden en haar zelfs gesmeekt te blijven. Maar haar besluit staat vast. Ze huilde hartverscheurend met me mee aan de telefoon, maar vroeg of ik haar alsjeblieft wilde begrijpen. Ik begrijp haar. Echt. Ze zit nu in de bus. Ze is weg. En ik ga morgen met mijn ‘broer’ praten welke rol ik kan vervullen om het gezin te helpen zolang Khadija weg is en zolang ze nog geen geld verdient… Want volgende week beginnen de scholen weer en ik kan het niet hebben dat een van mijn zusjes nu misschien uitgehuwelijkt zou worden omdat ze niet naar school kan.

Dus: mijn kerst was mooi, heel gezellig met de meiden maar ook heel verdrietig. We hebben genoten van kerstavond en alles wat daarbij kwam kijken, zijn wezen zwemmen en zonnen om onze gedachten te verzetten en hebben weer veel tijd met dierbaren hier doorgebracht. Jammer genoeg is het niet allemaal rozengeur en maneschijn…

Ik wens jullie alvast het allerbeste voor 2011! Een knallende jaarwisseling en tot het volgende verslag!

Kus Marloes

  • 28 December 2010 - 07:29

    Mama:

    He lieverd,
    wish I could hold you tight for a moment:-)
    Lots of love and kisses mom

  • 28 December 2010 - 07:40

    Papa:

    Op Kerstavond zagen we de film "Catch me if you can" en daarin vertelde de vader van de hoofdpersoon het verhaal van de twee muisjes. Ze vielen in een emmer met slagroom. Een van de muisjes verdronk, de ander bleef net zo lang trappelen totdat het boter werd en hij uit de emmer kon stappen. Blijf dapper trappelen dochtert!
    Kus!

  • 28 December 2010 - 07:46

    Bine:

    tsjee, een hoop meegemaakt zo zeg! ben er stil van.. het is zo mooi om te lezen dat je je zo ontzettend voor iedereen inzet! topper!
    ik moet echt eens aan mn brief beginnen dus: lief, straks een brief!;)
    dikke kuss en een goeie jaarwisseling voor jullie allemaal!

  • 28 December 2010 - 07:48

    Lean:

    Whoehoe dubbelop bericht (nieuwsbrief en waarbenjij.nu)! Ik ga lezen, xxxxxxx

  • 28 December 2010 - 08:45

    Lean:

    Lieverd,

    Wat fijn op helemaal ge-up-date te zijn. Maar wat een heftige shit! Heb je verslag met een lach en een traan gelezen - op mijn werk, waar ik btw een contract voor onbepaalde tijd heb -. Ik bewonder je/jullie dat je ondanks tegenslagen door blijf trappelen (zoals je lieve papa schrijft). You go girl! Make your PIC even prouder ;-) Love ya, enjoy 2011!

    Kisses

  • 28 December 2010 - 14:00

    Von:

    Jeetje, wat heftig allemaal! Net als bine word ik er zelf ook stil van en zet het je aan het denken, laat staan voor jullie! Als je er middenin zit.. Knap hoor, dat je ondanks de tegenslagen toch het positieve blijft zien! Want die zijn er zo te horen ook gelukkig :). Lief, een hele fijne jaarwisseling!!
    Kussie

  • 29 December 2010 - 17:11

    Marijke:

    Kippevel....

  • 30 December 2010 - 09:22

    Esther:

    Heey Loesje!!!

    Lees aan je verhalen dat je het redelijk naar je zin hebt!! Tegenslagen zul je blijven houden, vooral in het land waar jij nu zit. Maar blijf volhouden, uiteindelijk gaat het allemaal goedkomen!!!
    Heel veel succes, plezier, afdingen, lol, schijtremmers en wat drank gewenst het komende jaar!!!

    Liefs Es en Juul

  • 31 December 2010 - 09:44

    Sanne B.:

    Loes,

    Ook ik werd stil van je verhaal.
    Het zet je idd even aan het denken..
    Blijf je positieve zelf lieverd, dat kun je!

    Veel plezier vanavond en al het goeds voor 2011!!!

    Liefs, San

  • 01 Januari 2011 - 09:45

    Oma Iet:

    nou marloes dat was wel even een verhaal zeg,schrikken je tas gestolen,mij ook een keer gebeurd,maar het leven gaat verder en er gebeuren ook weer fijne dingen in je leven daar,zielig voor die moeder die haar acht kinderen moet achterlaten om verder voor hun bestaan te werken,en wij maar emmeren wat we moeten eten met de kerst,ja het is vreemd verdeeld in de wereld,wij opa en ik wensen je een fijne en nuttige tijd en pleziermwant dat hoort er ook bij in dat verre warme land,tot mails en heel veel liefs XX

  • 05 Januari 2011 - 10:43

    Lean:

    Your PIC wants 2 see some pics ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 462
Totaal aantal bezoekers 67134

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: