Mooie en minder mooie momenten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu Mooie en minder mooie momenten - Reisverslag uit Nairobi, Kenia van Marloes Herber - WaarBenJij.nu

Mooie en minder mooie momenten

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

23 Januari 2011 | Kenia, Nairobi

Lieve allemaal,

Ontzettend bedankt voor al jullie leuke, lieve en spontane reacties. Ook heb ik de afgelopen week nogal wat verzoekjes gekregen om snel weer iets te plaatsen hier. Bij deze dus.

Annemiek is inmiddels alweer 1,5 week in Nederland en we missen haar heel erg. De eerste maand van ons project in Kenia is erg intensief geweest en we (Kim, Annemiek en ik) zijn nog dichter bij elkaar gekomen. We hebben 4 weken lang alles samen gedaan en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Om dan nu een aantal duizenden kilometers tussen je te hebben is wel erg vreemd! Gelukkig houden we contact via alle communicatiemiddelen en gebeurt er in Nederland ook weer van alles.

Maar ook hier in Mtwapa en Shanzu gebeurt er weer van alles… Ik kan wel zeggen dat de afgelopen week druk, gezellig, effectief, maar ook zwaar is geweest. We hebben weer vele glimlachjes gezien op de gezichten van de kinderen, maar ook weer veel gemerkt van corruptie en bureaucratie.

Zo waren we vorige week zaterdag op het strand met de kinderen. Velen van jullie zullen de foto’s daarvan al hebben gezien, maar bij deze dan nog even het verhaal. We verzamelden bij de basisschool van Utange en hadden een busje gehuurd (incl. driver en conductor) die officieel geschikt is voor 14 personen. Op geheel Keniaanse wijze hebben wij het voor elkaar gekregen 36 mensen in dit busje te krijgen. Daarnaast hadden we speelgoed, een rolstoel en een reuze koelbox mee met het eten voor al deze 30+-mondjes. Hoe dat paste? Geen idee! Ik had letterlijk 3 mensen op mijn schoot en gleed bijna van mijn stoel door het zweet dat in straaltjes uit elke porie in mijn lichaam kwam. Zonder enig gevoel in mijn ledematen stapte ik uit het busje en wandelden we in colonne naar het hagelwitte strand. We schonken drinken voor iedereen in en trokken het speelgoed uit de tassen. Sport en Bewegen-prof als ik ben had ik een heel draaiboek en schema gemaakt van een circuit met activiteiten, maar eenmaal aangekomen op het strand hebben we gewoon lekker vrij gespeeld en onze aandacht verdeeld over de verschillende kinderen en ouders. Ik ben gaan zwemmen met een aantal jongens en heb smakelijk gelachen. Sommigen waren nog nooit in de zee geweest! Anderen spartelden als een vis in het water. De kracht van water is uiteraard dat je gewichtsloos bent en dat is iets wat ik op mijn werk bij de Ulmus (dagbesteding Hartekamp) ook heb gezien: mensen met een beperking zijn opeens vrij en onafhankelijk. Zo gaaf! Rond de klok van 1 hebben we heerlijk gelunched en daarna hebben we nog even gespeeld. Er waren momenten dat mijn ogen volliepen: de kinderen zo blij en onbezorgd- zoals het hoort. Lekker ravotten met het zand, een ritje op een kameel (ja die liep daar!) of keihard achter een bal aanrennen… Alles kon, alles mocht en iedereen genoot. Wel was er een meisje: Fatuma. Zij is ernstig gehandicapt, stopt alles wat los en vast zit in haar mond en loopt continu weg. Ze kan niet echt meedoen aan de groepsactiviteiten, maar toen ik op een gegeven moment naast haar ging zitten ontstond er iets moois. Ik zong zachtjes een liedje en zij reageerde op mijn stem. Ze neuriede mee met het Keniaanse liedje dat ik zong en kroop op mijn schoot. Ondertussen at ze lekker door van het zand. Ik streelde over haar rug en liep als een spinnetje met mijn vingers over haar arm. Ze giechelde en gaf me uit het niets een zoen (met kwijl en zand, maar dat nam ik graag op de koop toe). Ik tekende figuurtjes in het zand en ze hield mijn hand vast terwijl ik dat deed. Knuffels en natte kussen volgden en samen lachten we. Het was zooo mooi!

Helaas zijn er dan ook momenten waarop de officer weer over geld begint, je mee uit vraagt en nogal ongepaste dingen begint te impliceren, met de nodige walgelijke aanrakingen van dien. Er zijn bedriegers en zakkenrollers actief, hebben jammer genoeg ook Kim en Nicole moeten ervaren.

Gelukkig wegen de mooie momenten (een boottochtje, een leuke date, snorkelen, lunchen bij mijn gastgezin, stappen en de kinderen) op tegen de soms onuitstaanbaarheid van de Kenianen… We genieten nog steeds!

Dikke kus Marloes

  • 23 Januari 2011 - 12:28

    George - Di Pappa - :

    Hee dochter, mooi en ontroerend verhaal weer. Wat is het toch mooi wat je doet. En tegelijkertijd denk ik: wat jammer dat er zoveel onuitstaanbare dingen gebeuren. Nou ja, het is kennelijk niet anders... Ik zie je snel! Kus papa

  • 23 Januari 2011 - 13:14

    Marlies:

    Hai Loes hier Lies,

    Mooi verhaal van Fatuma, ik herken het.
    Meis, ga zo door.
    Kus Lies

  • 23 Januari 2011 - 13:35

    Annemiek :

    Loes, wat een mega indrukwekkend verhaal. Knap hoe jullie het allemaal voor elkaar krijgen daar! Geniet van de vele mooie momenten en houd ons op de hoogte:)

    Xx Ann (Ted van Berkhoutstraat;))


  • 23 Januari 2011 - 13:56

    Leonie:

    Moppie,

    Wat een prachtig verhaal heb je weer neergezet! Ik denk veel aan je en de 'eerste' brief is in de maak :P!
    Hoe was je avondje stappen gisteren?
    Top dat jullie zo genieten, blijf ook genieten!!!

    Een hele dikke kus en knuffel

  • 23 Januari 2011 - 16:16

    Lean:

    Liefje, ontroerend verhaal weer! Vervelend alleen dat mensen die zoveel goeds doen toch met die negatieve dingen als zakkenrollen in aanraking moeten komen.... Keep u the good spirit!

    Hoe was stappen gister? Vrienden van Amstel Live was super leuk met Guus Meeuwis, Blof, 3Js, Jan Smit, Laura Jansen, Acda & de Munnik, Alain Clark en nog een paar die ik nu vergeet.... Anyway voordat het begon werd Anouk gedraait en toen keken Leo en ik elkaar aan en d88 we allebei aan jou... Next year your in ;)

    Mautje heeft dus een baan zoals ik al smste @ gemeente Schagen. Vet leuk, en ervaring op doen. Mau en ik hebben ook even je facebook gecheckt :D ... dus ik d8 dat ik een primeur had toen we onderweg waren naar Amstel Live had je em ook al op hyves gezet (zoals gevraagd). Haha!

    Verder zijn Leo en ik Assum 2011 aan het plannen. Wordt vast een groot suc6 maar wederom GONNA MIS YOU!!!

    Kisses & lots of love PICie

  • 23 Januari 2011 - 17:32

    Niels Qwist:

    zit in de auto terug van een wedstrijd bundesliga... geen idee wie er gewonnen heeft, maar als ik dit lees dan is even niets meer belangrijk. Ongelooflijk hoe het daar allemaal gaat. Respect loes, echt RESPECT.

  • 23 Januari 2011 - 18:36

    Maureen:

    Lieve Loes,

    Wat een prachtig verhaal..! Zo jammer dat naast al dit mooie ook veel negatieve dingen zijn.. Gelukkig heb je het in je om positief te blijven, zodat de positieve punten veel meer toe dan dan het negatieve.. Prachtig hoe jullie dit allemaal doen! En zoals niels al zei, respect! Ben trots op je!

    En le en ik hebben idd even gecheckt! hihi geweldig! En ja ik heb een baan, zodat ik ervaring op kan doen... Schagen here I come!

    Liefs xxx

  • 23 Januari 2011 - 22:06

    Astrid:

    Held! Weer een mooi verhaal! Dikke zoen vanuit Oostenrijk!

  • 24 Januari 2011 - 06:24

    Sanne:

    Lieve Loes!

    Wat een mooi en indrukwekkend verhaal weer! Heb echt DIEP respect voor jou en de andere meiden! Keep up the good spirit girl!! You can do it!! Liefs, San.

  • 24 Januari 2011 - 10:09

    Hillegiekie:

    Super mooi, super Marro!

    Liefs uit Londen... oh nee... Beverwijk

    x

  • 25 Januari 2011 - 08:15

    Bine:

    Wauwie!!!! Je bent en blijft een topper! xxxxxxxxxxxxxxxxxx

  • 25 Januari 2011 - 13:04

    Andries:

    Lieve Loes,

    Ik sluit me aan bij de voorgaande spreekster! Wat een verhaal weer......En wat schrijf je goed en leuk!

    Heel veel plezier en succes!

    Dikke knuffel!

  • 25 Januari 2011 - 19:51

    Simonestefantimmauk:

    Lieve Marloes
    het is super om je mooie verhalen te lezen. We wensen je vanaf hier heel veel mooie en ontroerende momenten toe. Het is geweldig wat jullie doe en als je weer van die onuitstaanbare kenianen tegen ben gekomen lees dan af en toe je eigen mooie verhalen dan weet je weer waarom je het doe! kus vanuit heemskerk van ons

  • 28 Januari 2011 - 17:16

    Annique:

    Hey meis!
    Wat een prachtig verhaal weer, echt indrukwekkend! Echt supergaaf wat je allemaal doet, wat jullie voor elkaar hebben gekregen en hebben opgezet!
    Geniet ervan, ben blij dat ondanks de vervelende ervaringen de mooie dingen er tegen op wegen!
    Liefs, Annique

  • 01 Februari 2011 - 21:46

    Elles:

    Hee nichtje!

    Ik geniet al een tijdje van je verhalen. Het is super om te lezen dat je het helemaal naar je zin hebt daar. Heerlijk dat je zulke goede dingen doet. Och, en dat stukje over het meisje op het strand was echt té lief.

    Ik zou zeggen, keep up the good work!
    Liefs, Elles

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Wonen en werken aan de Keniaanse kust. Wat begon als een avontuur als vrijwilliger is nu mijn leven geworden.

Actief sinds 28 Mei 2008
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 67127

Voorgaande reizen:

08 Juli 2012 - 08 Juli 2013

A new challenge

10 Januari 2012 - 10 Juni 2012

The project continues

13 December 2010 - 13 December 2011

Werken voor Why Not?

31 Augustus 2008 - 31 Januari 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: